Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Vigsel

Funderar ni på att gifta er och önskar en kyrklig vigsel? Eller har ni bara frågor kring detta med bröllop och äktenskap? Hör gärna av er till oss! Kontakta vår pastorsexpedition direkt för bokning av vigsel eller hör av er med era funderingar till någon av våra präster. Välkomna!

Bröllop är både fest och allvar. Vi firar att två människor har funnit varandra och vill dela framtiden med varandra. Oavsett om den framtiden innehåller drömmar om familj, hem och många decenniers samvaro, eller den stilla förhoppningen om en god gemensam pensionstid.

Att ingå äktenskap är något stort – det är ett ömsesidigt löfte om att möta det okända tillsammans. Både i form av glädje och sorg, lust och nöd, sjukdom och hälsa. Svenska kyrkans tro är att Gud själv är kärlek och all kärleks källa, och att Guds kärlek till oss är förebilden för våra mänskliga relationer, oavsett om det handlar om vänskap, föräldraskap, eller äktenskap. Vid en vigsel i Svenska kyrkan ber vi därför Gud att välsigna det par som gifter sig, så att de får den kraft och det stöd just de behöver.

Att gifta sig är stort – men bröllopet behöver varken vara påkostat eller storslaget. Den som vill kan bjuda in hela släkten och vänkretsen, men ni kan lika gärna gifta er inför bara prästen och två vittnen. Ni kan ha en stor fest efteråt, eller en stilla middag bara ni två. Det är inte festen som gör ögonblicket stort, utan det faktum att ni säger ”ja” till varandra inför Gud.

Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven. Dess pilar är flammande eld, en ljungande låga. Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken, floder kan inte svepa bort den.

Höga visan 8:6-7

lite fakta

Vigseln är kostnadsfri om någon av er är medlem i Svenska kyrkan.

Hindersprövning begärs hos Skatteverket: www.skatteverket.se. Den ska vara gjord innan vigseln.

Innan vigseln kommer ni att träffa er vigselpräst för att gemensamt gå igenom själva vigselgudstjänsten. Den har en fast struktur, men det finns gott om möjligheter och utrymme för personliga val, inte minst förstås vad gäller psalmer, sång och musik.

Utdrag ur kyrkoordningen för Svenska kyrkan

Genom vigseln förenas brudparet i äktenskapet. De lovar att med varandra i livslång trohet dela livets glädje och sorg. Äktenskap och familj är en grundläggande gemenskapsform i samhället.

Vigseln markerar högtiden, glädjen och ansvaret vid övergången till denna gemenskap. Kyrkan vill med Jesus Kristus som förebild visa makarna på den inbördes gemenskapen och det ömsesidiga livet och på familjens öppenhet för alla som behöver dess omtanke.

I kyrkans vigselgudstjänst ger paret ömsesidigt sina äktenskapslöften offentligt inför Gud, varandra och församlingen eller de vittnen som är närvarande. Båda ska var för sig fritt samtycka till äktenskapet. Gud sammanfogar de båda till ett. Prästen tillkännager att de är äkta makar och Guds välsignelse nedkallas över äktenskapet. De närvarande deltar i förbön och firande och blir påminda om vad en sann och äkta gemenskap i äktenskapet innebär.

Äktenskap kan även ingås genom borgerlig vigsel eller enligt någon annan ordning. Efter en sådan vigsel kan makarna få del av vår kyrkas förbön och välsignelse.

Församlingsexpeditionen

Välkommen att ringa tfn: 0521-26 58 50
Telefontid:
måndag kl. 10-12
onsdag kl. 14-16
fredag kl. 10-12

e-post: vastra-tunhem.pastorat@svenskakyrkan.se

Visste ni att vi har brudkronor att låna ut? Kontakta församlingsexpeditionen om du vill veta mer!