En vit kista med rosa blommor står omringad av ljus uppe vid koret.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Att behöva begrava en anhörig är lika svårt som det är nödvändigt. En människas frånfälle kan inte ignoreras eller gömmas undan. Vad som än har varit behöver vi ett avsked, ett avslut. För den avlidnes, för vår egen och för själva människovärdets skull behöver vi göra avskedet så fint och värdigt vi kan. I sorgens vånda behöver vi också trösta oss av kyrkans hopp.

Församlingens expedition, präster och kyrkogårdsförvaltning kan svara på frågor om begravningsgudstjänst, kyrka och gravplats. En begravningsbyrå kan stå till tjänst med kista, bokningar och transporter.

För den kyrkliga begravningen finns en ordning med fasta punkter. Den ger samtidigt möjlighet för de anhöriga att tillsammans med präst och musiker utforma gudstjänsten vad gäller valet av psalmer, sång och musik.

Samlingslokal för minnestund är kostnadsfri för församlingsbor.
I övriga sammanhang betalas fastställd hyra. I fyra av våra kyrkor finns det bårtäcken att låna. Mer information om bårtäcken finns att läsa nedan.

Begravningsgudstjänst för ej kyrkotillhöriga eller begravningsgudstjänst i annan än Svenska kyrkans ordning prövas av kyrkoherden.

Om det är något du undrar över som gäller begravning eller vill prata med någon är du välkommen att kontakta församlingsexpeditionen eller någon av våra präster.

Bårtäcke

Varför bårtäcke?

Församlingsexpeditionen

Välkommen att ringa tfn: 0521-26 58 50
Telefontid:
måndag kl. 10-12
onsdag kl. 14-16

e-post: vastra-tunhem.pastorat@svenskakyrkan.se

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.