Foto: Ulf Sundberg

Gräsviken kurs- och lägergård

Gräsviken kurs- och lägergård ligger i ett naturskönt område nära Trollhättan. Gården ägs och drivs av Svenska kyrkan Trollhättan. Gården återinvigdes hösten 2019 och är nu tillbyggd med nytt kök, ny entré med hiss och totalrenoverad.

Strax väster om Trollhättan ligger Gräsviken alldeles intill Öresjö, en lägergård som sedan slutet av 80-talet funnits i kyrkans regi. Framförallt har den vackert röda gården genom åren besökts av 1000-tals konfirmander, personal och andra besökare som träffats, umgåtts och upplevt nya saker tillsammans.

Bland Trollhättans fyra kyrkor finns det varje år mellan 10 till 12 konfirmandgrupper och totalt är det ungefär 125 konfirmander som varje år besöker lägergården för att vara på konfirmationsläger, ett på våren och ett på hösten. Så nästan varje helg är det uppbokat för läger.

Eftersom gården ligger nära både vatten och natur brukar lägren vara uppskattade. Med kanoter, fotbollsplan, bastu och badstrand finns det möjlighet att hitta på lite allt möjligt. Men framförallt är det en bra och viktig plats för möten och upplevelser.