Planera ett dop

Välj datum och boka in
Dopet kostar ingenting. Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår. Tänk på att vara ute i god tid. I Trelleborgs församling är du välkommen att kontakta församlingsexpeditionen, 0410-597 00, för att boka en doptid.

Prata med prästen
Vanligen träffar ni prästen en gång före dopet för att gå igenom vad som händer under akten och hur dopet ska utformas. Kanske har ni speciella önskemål kring dopet? Ta i så fall upp det och prata med prästen om vad som kan fungera rent praktiskt.

Dopkläder
Ni bestämmer själva vilka kläder barnet ska ha på sig när det döps. Man måste inte ha några särskilda kläder men det är en gammal tradition att bära vit klädsel vid dop. Det vita symboliserar renheten och storleken på dopklänningen att barnet kan växa i tro. Det finns möjlighet att låna dopklänning från församlingen.

Välja fadder
En fadders uppgift är att stödja barnet, att vara en viktig vuxen och att finnas där för barnet under uppväxten. Dopfadder blir man för resten av livet och det går inte ta bort.

Välj någon som du har stort förtroende för. Det kan vara en släkting eller en nära vän. Det finns ingen gräns för hur många faddrar man får ha och du behöver inte ha någon fadder alls. Det finns bara en regel för att kunna bli fadder: Du måste själv vara döpt i en kristen kyrka.

Dopkaffe
När du döper ditt barn i S:t Nicolai kyrka finns det möjlighet att låna lokal i församlingshemmet för dopkaffe efter ceremonin, i mån av plats. Då står du själv för förtäring. Vill du boka dopkaffe så är du välkommen att kontakta församlingsexpeditionen.