Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Du behöver inte tycka, se ut eller tro på något speciellt sätt. Hos oss är du välkommen precis som du är.

Det året man fyller 14 år får alla kyrkotillhöriga i Trelleborgs församling en inbjudan med ett erbjudande om att konfirmeras. Även den som inte är kyrkotillhörig genom dopet kan konfirmeras, man blir då döpt innan konfirmationen. Vi erbjuder givetvis möjlighet för alla åldrar att konfirmeras, även vuxna. Finns intresse för detta så ta kontakt med församlingen.

Vad är konfirmation egentligen?

Vi pratar om allt möjligt och utgår från den kristna trons budskap, bibelns berättelser tillsammans med dina egna erfarenheter och frågor.

Du får möjlighet att stanna upp i alla måsten, krav och prestationer och du får komma precis som du är. Det viktigaste är att du själv vill lägga din tid och ditt engagemang. Det är inget måste att konfirmeras, men väldigt roligt och lärorikt!

Konfirmationsdagen blir ett fint tillfälle att få samla släkt och vänner och fira en betydelsefull milstolpe i livet!

Jag är inte döpt, kan jag ändå konfirmeras?
Du behöver inte vara döpt, utan kommer att döpas under konfirmandtiden.

Kostar det något?
Det kostar inget att vara med i våra konfirmandgrupper.

Jag vill gå i samma grupp som min kompis, går det?
För det mesta brukar det gå att ordna så att du hamnar i samma grupp som dina kompisar. Men det kan vara bra att anmäla sig tidigt så att grupperna inte blir fullbokade.

Jag är född 2008, kan jag ändå konfirmera mig?
Ja, det går jättebra att anmäla sig till någon av våra grupper.

Jag bor inte i Trelleborgs församling, kan jag ändå anmäla mig hos er?
Ja, du kan bli konfirmerad i vilken församling du vill.

Är det kul?
Absolut! Varje år väljer ca 30 000 tonåringar att bli konfirmerade i Svenska kyrkan och utvärderingar visar att nästan alla tycker att det var roligt och överträffade deras förväntningar.

Gudstjänstmedverkan
Att vara konfirmand handlar bland annat om att vara en del av församlingen och därför ingår det att gå på cirka tio gudstjänster under konfirmandtiden, bland annat under jul och påsk.

Kostnadsfri undervisning
All konfirmandundervisning, inklusive läger och aktiviteter, är kostnadsfri.

Konfirmationsundervisning för dig med funktionsvariation
Välkommen att kontakta Catarina som är konfirmandsamordnare.

Obs! Fullsatt! Måndagsgruppen "Kväll"

Nu är denna grupp fullsatt. Titta gärna på våra andra alternativ. En grupp för dig som vill träffas varannan vecka på kvällstid och åka på helgläger.

En man med hörlurar står vid ett målarbord och mäter med linjal på ett papper.

Tisdagsgruppen "Estetisk"

En grupp för dig som vill träffas varannan vecka och som har ett intresse för estetiska ämnen som musik och skapande. Lägerfritt alternativ.

Några unga tjejer sitter och skrattar vid ett bord.

Obs! Fullsatt! Torsdagsgruppen - "Efter skolan"

Nu är denna grupp fullsatt. Titta gärna på våra andra alternativ. En grupp för dig som vill träffas varje vecka och åka på helgläger.

Ungdomar åker skateboard på en ramp. På väggen bakom är en målning och texten My god rides a skateboard.

Obs! Fullsatt! Actiongruppen

Nu är denna grupp fullsatt. Titta gärna på våra andra alternativ. En grupp för dig som tycker om att röra på dig och som gillar stora läger!

Vill du veta mer om konfirmation i Trelleborgs församling?
Har du frågor om vår konfirmationsverksamhet elller din kommande konfatid går det bra att kontakta ansvarig präst Catarina Liljeberg.