Foto: Maria Eddebo Persson /ikon

Går ni i bröllopstankar?

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken, så står det i 1 Kor.13:13 i bibeln. De flesta känner igen dessa ord från sitt bröllop.

Bröllopsdagen är en dag att återvända till och hämta glädje och kraft ur för att leva tillsammans i nöd och lust år efter år. Lyckorus kan lätt bli till vardagsbrus. Vi behöver sådana högtidsdagar som vi i vardagen går tillbaka till och minns och därför blir precis som trumpetstötar i havregrynsgröten. Bröllopsdagen påminner oss om det löftet man en gång gav varandra inför Gud och viljan att göra allt för att det löftet skall hålla. Ringarna är det synliga tecknet på löftet. Det tar inte många sekunder att säga sitt ja och ge varandra sina löften men det skall hålla livet ut. Vi ber därför i gudstjänsten att kärleken alltid skall finnas där. Gud är kärleken och all kärlek har sitt ursprung i Gud. Vigseln är ett stort ögonblick och ett minne för livet.

INFÖR BRÖLLOPSDAGEN - en kom ihåg lista

• Boka tid för vigsel genom att ringa till vår expedition.
  • För att kunna gifta sig i kyrkan måste minst en av er tillhöra Svenska kyrkan.
  • Hos Skatteverket ansöker ni om hindersprövning, detta intyget gäller i 4 månader.
  • Om ni inte gifter er inför släkt och vänner behövs två vittnen som vi kan ordna.
  • Var kan vi ha bröllopet? I vår kyrka i Trelleborg som heter S:t Nicolai.
  • Kostar det något? Att vigas i kyrkan kostar inget om man tillhör Svenska kyrkan och betalar kyrkoavgift. Kostnader för extra sång och musik kan dock tillkomma. Förslag på bröllopsmusik hjälper kyrkomusikern till med.
  • Vigselsamtal.  Innan vigseln träffas ni och prästen för att prata om meningen och symboliken med vigseln. Ni går igenom praktiska frågor och hur själva vigselgudstjänsten går till.