Foto: Alex Giacomini - IKON

Konfa-FAQ

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar som rör konfirmationen. Hör av dig om du har fler funderingar!

Infomingel

Vid dessa tillfällen kommer du kunna träffa ledare och få svar på dina frågor!
9 juni kl. 17.30-19 i Torslanda församlingshem
16 juni kl. 17.30-19 i Björlanda församlingshem
17 juni kl. 19.00-20.30 i Amhults kyrka

Hur anmäler jag mig?

Det gör du direkt här på webben. Under informationen till den grupp du vill anmäla dig till finns en knapp "anmälan!". Fyll i formuläret som kommer då!
Vi fyller grupperna allt eftersom anmälningarna kommer in så det är först till kvarn som gäller. Anmäl dig så snart som möjligt men senast den 29 augusti.

FÖRÄLDER? - Vi vill träffa dig

Att ha en konfirmand i familjen kan ställa krav på dig som förälder. Vi uppmuntrar dig att våga diskutera, reflektera och ställa frågor om livet tillsammans med din tonåring. Du kommer att bli inbjuden till träffar under terminens gång. Håll utkik efter mer info om de träffar som gäller just dig.

KOSTAR DET NÅGOT?

Flera av våra grupper är helt kostnadsfria, det som ni betalar i kyrkoavgift går bl.a. till konfirmandverksamheten. Andra grupper har en självkostnadsdel, se respektive grupps information. Om du av ekonomiska skäl har svårt att delta kan du ansöka om bidrag hos församlingens kyrkoråd. Kontakta konfirmandsamordnare Philip MacInnes i samband med anmälan.

INFORMATION TILL OSS LEDARE

För att konfatiden ska fungera så bra som möjligt för just er ungdom behöver vi veta om det är något speciellt som vi kan göra för att förenkla eller underlätta tiden vi har tillsammans. Det kan handla om koncentrationssvårigheter, sjukdomar, allergier eller dubbelt boende som kan påverka ditt barn i mötet med oss och med andra ungdomar.

DOP OCH MEDLEMSSKAP

Kanske döptes du när du var liten, kanske inte. Kanske är du medlem i Svenska kyrkan, kanske inte? Oavsett är du välkommen att vara med på konfirmandträffarna.
Det är först på konfirmationsdagen du behöver vara döpt, eftersom konfirmation och dop hör ihop. I nästan varje grupp finns ungdomar som inte är döpta och då kan man döpa sig under konfatiden.

GUDsTJÄNSTER

Förutom konfaträffarna ingår det att gå i en del gudstjänster under konfirmationstiden, några av dem kommer du också att medverka i. Vissa är gemensamma och andra väljer du själv.

På svenskakyrkan.se kan du läsa mer generell information om konfirmation