Far och son sjunger tillsammans med träslevar som mickar

Kör & musik

Älskar du sång och musik? Vi har körer och musikverksamhet som passar alla åldrar. Att sjunga och spela tillsammans utlöser endorfiner, som en slags terapi i vardagen. Kom och var med!

Kör & musik - barn och familj

Vi lär oss olika typer av sånger och har kul tillsammans. Häng på och träffa nya kompisar!

Det finns möjlighet för både barn och vuxna att att ta piano- orgel- och sånglektioner.
Kontakta Hanna Åberg, 033 16 96 19, hanna.aberg@svenskakyrkan.se

En text från Solveig Andersson, en 86-årig körmedlem

Dansmässa i Målsryds kyrka, en söndag i mars 2023.

Träd in i dansen är namnet på en folkdansmässa av Per Harling och Susanne Bågenfeldt. Detta verk uppfördes med kören Laudate, spelmän och folkdansare från Borås hembyggdsgille.

Efter många trägna övningar randades dagen. Tyvärr hade vår Maggan blivit sjuk men hon hade fixat en organist, Cecilia Hermansson, som kunde hoppa in och vikariera. Vi fungerade bra ihop. Söndagens genrep avslutades med orden:

”Gör er bästa men kom ihåg att ni inte är mer än människor.”

Nåväl kyrkan fylldes till nästan sista plats. Det hela inleddes och allt gick över förväntan.

Jag vill också tacka för alla fina år i kören med att vad därtill hör. Under en paus i konserten stod Magnus i koret med en blomma och ett paket och kallade fram mig. Jag blev avtackad efter dryga 40 år i körens hägn. Jag vill dock inte sluta helt, bara trappa ner en aning. Efter detta avbrott fortsatte sången och spelandet till sluttonen och vi tog oss ur kyrkan till kylan och ishalkan med visshet om att Gud är med oss i varje steg som vi sjunger i utgångstrallen.

Än en gång stort tack från en 86-årig körmedlem.

Solveig Andersson,
Gånghester 23 mars 2023