Foto: florentiabuckingham/Pixabay

Anledningar att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

Medlemskap – mer än du tror
Du har säkert någon gång i ditt liv träffat på Svenska kyrkan. Kanske vid en av livets stora händelser, som dop, konfirmation, bröllop eller begravning.

Eller i din vardag, som när vi nattvandrar, hälsar på din gamla mormor eller bjuder på kaffe när ditt fotbollslag vinner på hemmaplan.

Du är välkommen till kyrkan oavsett om du är medlem eller ej. Men som medlem hjälper du Svenska kyrkan att jobba för de unga, de äldre, flyktingar, fred i världen, en bättre planet.

Vi gör det tolv månader om året, både i Sverige och världen.

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en kyrkoavgift som används till många viktiga verksamheter. 20 anledningar att vara medlem - läs mer här om vad din kyrkoavgift går till.

Vi är mer än vad du tror

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella