Tradition, rättvisa och döden

I denna nya bok behandlas fundamentala problemställningar om tradition, rättvisa och döden.

Ett syfte med Katedralakademin är att på ett vederhäftigt och systematiskt sätt bearbeta centrala filosofiska, teologiska och etiska problem. Men innan vi försöker besvara våra existentiella frågor låt oss reflektera över hur de kan förstås. I denna bok behandlas fundamentala problemställningar om tradition, rättvisa och döden.

Medverkande skribenter: Bengt Brülde, Carl Reinhold Bråkenhielm, Teresa Callewaert, Göran Collste, Anna Davidsson Bremborg, Thomas Ekstrand, Eskil Franck, Carl-Henric Grenholm, Ann Heberlein, Werner G. Jeanrond, Karin Johannesson, Normunds Kamergrauzis, Mattias Martinson, Ola Sigurdson, Peter Strang, Torbjörn Tännsjö, Niklas Ulfvebrand

Boken finns till försäljning i Storkyrkan, katolsk bokhandel och via www.ryo.se.

UPPTÄCK BÖCKER FRÅN STOCKHOLMS DOMKYRKOFÖRSAMLING

Nöd, utsatthet och filantropi

Historien bakom Stockholms domkyrkoförsamlings donationer. Pris 100 kronor i Storkyrkan!

Tradition, rättvisa och döden

Underströmmar i Gamla stan

Essäer kring kyrkohistoria och mystik. Pris 200 kronor i Storkyrkan.

En gråtande gud och den förvirrade människan

Genom att utgå från djupa fundament som människosyn, livsåskådning och kristen tro ställer forskarna och teologerna i den här boken frågor om våra existentiella möjligheter och begränsningar.

Hör Hans Ulfvebrand (domprost 2013-2020) berätta om böckerna