Vad är viktigast för dig?

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan bedriver en väldigt omfattande verksamhet med allt från förskolor till sorgegrupper och gudstjänster. I verksamhetsredovisningen för 2020 kan du läsa om vad Södra Vedbo pastorat gör. Vad är viktigast för dig i framtiden?

Du som läst verksamhetsredovisningen för Södra Vedbo pastorat 2020 vet att kyrkan bedriver en väldigt omfattande verksamhet med allt från förskolor till sorgegrupper och gudstjänster. Samtidigt ser vi att antalet medlemmar i Svenska kyrkan minskar i vårt pastorat, precis som i kyrkan i stort. Det är fler kyrkotillhöriga som dör än som döps in i kyrkan, och så har det varit under en längre tid. Även andra faktorer som nettoutflyttning av medlemmar till andra pastorat och aktiva utträden påverkar.

En graf som visar medlemsutveckling i Södra Vedbo pastorat 2014-2030.
Medlemsutveckling i Södra Vedbo pastorat 2014-2030

När Södra Vedbo pastorat bildades i sin nuvarande form 2014 var 75 procent av befolkningen medlemmar i kyrkan. Idag ligger siffran på 64 procent. Enligt våra prognoser kommer vi år 2030 att ha 56 procent av befolkningen som medlemmar. Vi kommer då att vara 3 000 medlemmar färre …

Allt detta kommer naturligtvis att påverka oss som kyrka. Dels vår roll i samhället, dels förändrade ekonomiska förutsättningar för vår verksamhet.
Minskade inkomster leder till tuffa beslut om vad som ska prioriteras när pengarna inte längre räcker till allt.

Kyrkovalet handlar, bland annat, om att lägga sin röst på vad som är viktigast i framtiden.

Med önskan om Guds rika välsignelse
Carl Cedermark, kyrkoherde Södra Vedbo pastorat