Digital satsning på vårt kulturarv

Eksjö, Hult och Ingatorp först ut med QR-koder vid kyrkor och gravar.

Kyrkor är oftast de äldsta byggnaderna i landskapet och har länge varit en central och viktig del av livet för befolkningen på orten. Att göra kyrkor och kyrkogårdar tillgängliga digitalt är ett sätt att föra vår historia vidare. När man går på kyrkogården är det en möjlighet att upptäcka människor som har haft betydelse för bygden.

Hur fungerar det?

Scanna QR-kod vid gravstenen och lyssna till en berättelse om den som ligger begravd. Några av gravarna är författare och konstnär Albert Engström, Predikar-Ida, fotograf Maria Tesch och hovslagarkorpral Karl Oskar Karlsson.

Det finns även filmer för Ingatorps kyrka och Eksjö kyrka.

Kyrkoguider för Ingatorp och Eksjö kyrkor

Se filmer och lyssna på berättelser om kyrkornas historia, antingen via datorn eller genom att scanna QR-koder som finns utanför kyrkorna.

Se och lyssna på berättelser om människoöden

Nio kulturgravar på Sankt Lars kyrkogård och sex kulturgravar på Hults kyrkogård har försetts med skyltar med QR-koder. Scanna dem med din smartphone och lyssna på berättelser om personen som är begravd.