Foto: Ellinor Färg

Norra Solberga gamla kyrka

Norra Solberga gamla kyrka är en medeltida stenkyrka, troligen uppförd kring mitten av 1200-talet. Nya kyrkan uppfördes på grund av att den gamla var i för dåligt skick. Kyrkan användes som sockenkyrka fram till 1902 då Norra Solbergas nya kyrka invigdes. Sedan 1971 fungerar kyrkan åter som gudstjänstlokal.

Nuvarande golv, innertak, dopfunt, bänkinredning och altarbord är sentida tillskott från 1969-71. Av äldre inventarier märks predikstolen från 1661 och altartavlan,
en triptyk från 1600-talet.

Av ny fast inredning märks den modernistiska dopfunten i kalksten (1971) samt den samtida orgeln från J. Künkels orgelverkstad. Orgeln är ritad av Kurt von Schmalensee.

Norra Solberga nya kyrka ligger ett stenkast väster om den gamla kyrkan. Gamla kyrkan från 1200-talets mitt läts stå kvar och idag fungerar båda kyrkorna som gudstjänstrum.

Antal platser: 50 pers

Tillgänglighet: Hörslinga

Övrigt: Orgel framme i kyrkan. Möjlighet att ta dit elpiano.

Se dig omkring i Norra Solberga gamla kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy inne i Norra Solberga gamla kyrka från 1200-talet.

Historik om Norra Solberga gamla kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2006: en kulturhistorisk inventering av Norra Solberga gamla kyrka från 1200-talet.