Kråkshults kyrka

Då den gamla kyrkan i Kråkshult var svårt nedsliten började man redan 1757 att fundera på att bygga en ny. Först 1803 kunde dock en ny kyrka invigas.

Orgeln är ursprungligen av Pehr Schiörlin 1810-11, ombyggd 1879-80 och restaurerad av Åkerman & Lund 1992-93.

Altartavlan föreställer Jesus och barnen och är målad av Pehr Hörberg.

Dopfunten av kalksten är från 1962. Den anknyter genom sin form till medeltida tradition; tre är Guds tal, fyra är världens tal, summan av dem blir 7 som är fullkomlighetens tal. Dopfuntar gjordes åttakantiga för att säga att det handlade om något utöver denna världen, det som är mer än fullkomligheten.

I vapenhuset står den gamla kyrkstocken kvar, där brottslingar förr fick utstå menighetens spott och spe.

Antal platser: max 400 pers

Kyrksal

Orgelläktare

Tillgänglighet:

Hörslinga

Toalett

Övrigt:

Orgel på läktare. Piano framme i kyrkan.

Se dig omkring i Kråkshults kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy i Kråkshults kyrka.

Historik om Kråkshults kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2006: en kulturhistorisk inventering av Kråkshults kyrka.