Foto: Igge Alenius

Hults kyrka

Nuvarande kyrkan byggdes åren 1837 - 1841. Året efter revs den gamla kyrkan som låg 3 km söderut på vägen mot Västraby- Markestad. Denna var delvis en romansk stenkyrka från ca år 1200. Man kan än idag skönja resterna av den.

Dden första gudstjänsten i den nybyggda kyrkan hölls första advent 1841.

Invändigt är kyrkan utformad i en enhetlig återhållsam empirestil med större delen av den ursprungliga fasta inredningen.
Altaruppsatsen är uppförd 1673 i provinsiell barockstil och kommer från den gamla kyrkan. Kyrkans kanske märkligaste föremål är dopfunten i sandsten och är ornerad med arkader och fabeldjur i låg relief på cuppan, medan foten har dubbla rader djurhuvuden. Den har också tidigare stått i den gamla kyrkan. Funten är från början av 1200-talet, gjord av den s.k. Njudungsmästaren.

Läktarorgeln från 1841 är vida känd för sin sköna klang och är byggd av Sven Nordström.

På kyrkogårdens västra sida är konstnären och författaren Albert Engström begravd. Han var delvis uppvuxen i bygden, då hans far var stationsinspektör i Hult.

Med länsstyrelsens godkännande kommer en ombyggnad under läktaren att ske under 2020, för att bygga ett mindre andaktsrum.

Antal platser:

Kyrksal max 300 pers

Orgelläktare endast kantor och ev. solist

Tillgänglighet:

Hörslinga

Toalett och pentry finns i kyrkan.

Övrigt:

Orgel på läktare. Orgel och piano framme i kyrkan.

Kapell i Hults kyrka

Under 2021 invigdes en lillkyrka i den bakre delen av kyrkan. Piano finns.

Se dig omkring i Hults kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy av Hults kyrka.

Historik om Hults kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2007: en kulturhistorisk inventering av Hults kyrka utanför Eksjö.