Foto: Igge Alenius

Edshults kyrka

Edshults kyrka invigdes 1838 och ersatte en medeltida träkyrka som var uppförd vid Edshults säteri och som revs i samband med den nya kyrkans uppförande.

Invändigt intar Edshult en särställning genom den ombyggnad som genomfördes 1955-57 då kyrkorummet avkortades och en lillkyrka inordnades bakom korväggen.

Kyrkans orgel är byggd av orgelbyggaren Sven Nordström som var en av de mer namnkunniga orgelbyggarna för sin tid, orgeln restaurerades till sitt ursprung på 1990-talet.

Dopfunten skänktes till kyrkan 1672 och är utförd av mässing, liknande funtar finns i Mellby och Kråkshults kyrkor.

Antal platser:

Kyrksal max 260 pers

Orgelläktare

Tillgänglighet:

Hörslinga

Toalett i församlingshem på andra sidan vägen.

Ramp mitt på södra sidan av kyrkan.

Övrigt:

Orgel på läktare, piano framme i kyrkan.

Edshults lillkyrka

Ett mindre kyrkorum i bortre delen av Edshults kyrka.

Antal platser:  Kyrksal max 50 pers

Övrigt:

Orgel bak i kyrkan. Piano framme i kyrkan.

Se dig omkring i Edshults lillkyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy av lillkyrkan, ett mindre kyrkorum bakom altartavlan i Edshults kyrka.

Se dig omkring i Edshults kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy i Edshults kyrka.

Historik om Edshults kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2007: en kulturhistorisk inventering av Edshults kyrka.