Betydelsefulla möten

"Men hej, Eva. Så roligt att du kommer!"

Vid min pension gled jag, genom Optimistkören i Eksjö, in i kyrkans verksamhet. Där blev jag tillfrågad om frivilligarbete. Mitt eget önskemål var kontakt med någon äldre person, som önskade sällskap och kanske hjälp.

Nu har Karin och jag träffats varje vecka i snart tre år. Det har skapat en solid grund för tillitsfulla diskussioner. Ofta löser vi tillsammans DN:s språkquiz. Ibland läser jag någon artikel eller dikt vi samtalar utifrån.

Lika ofta börjar vårt samspråk utifrån tankar och funderingar vi haft. Det händer också att vi gör små utflykter tillsammans, till kyrkan eller ut i naturen.

Efter ett liv med ungdomar i grundskolan, känns det värdefullt för mig att förstå mer om vårt åldrande. Att dessutom få en ny vän, som alltid visar sin uppskattning är en otrolig bonus.

Eva Järhult

Frivillig i församlingen

Frivilliga krafter i våra församlingar är en förutsättning för vår verksamhet. Finns det ett område som intresserar dig eller har du egna idéer? Hör av dig!