Foto: Susanne Olaison

Bellö kyrka

Bellö kyrka invigdes 1828. På platsen fanns förut en medeltida gråstenskyrka. Delar av denna kyrka har hittats, en del av dem användes när man byggde den nuvarande kyrkan.

Kyrkan har två klockor, omgjutna av de medeltida klockorna 1586 och 1860. Altartavlan föreställer Kristi törnekröning och är målad av P M Kindberg i Vimmerby 1856.

Dopfunten är av mässing och tillverkad 1683. Ovanför dopfunten hänger ett krucifix från 1300-talet och ett rökelsekar från 1200-talet.

Orgeln är från 1828, en av de få bevarade från bygdeorgelmakaren Nils Ahlstrand från Norra Solberga. Den har 9 stämmor och bihangspedal och restaurerades 2020.

Antal platser: max 330 pers

Kyrksal: 330 personer

Orgelläktare är avstängd men rymmer 25 personer.

Tillgänglighet:

Hörslinga

Toalett

Övrigt:

Orgel på läktaren, piano framme i kyrkan

Se dig omkring i Bellö kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy i Bellö kyrka.

Historik om Bellö kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2005: en kulturhistorisk inventering av Bellö kyrka.