Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till Kyrkogårdsförvaltningen. Här finns information om begravning, gravskötsel, personal, kyrkogårdar, samt öppettider för expeditionen.

Ordinarie besöks och telefontider helgfria vardagar

Mån-tis 09.00-12.00
Onsdag 13.00-15.00
Tors-fre 09.00-12.00

Tel: 0500 47 65 40 E-post: skovde.kgf@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Gamla Kungsvägen 50, 541 32 Skövde.

Vid akuta ärenden helgfria vardagar mellan kl. 8.00-16.00 när expeditionen är stängd kontakta Kyrkogårdschef Niclas Sjöberg, tel. 0500-476544.

Var uppmärksam!

Vi vill uppmärksamma er som har gravar på våra kyrkogårdar inom Svenska kyrkan i Skövde att dessa brev som dyker upp i brevlådorna just nu inte är från oss! Vi skickar aldrig ut någon erbjudande.

Detta är ett enskilt företag som erbjuder tvätt av gravsten. Tänk på att: Det är mycket billigare att tvätta gravstenen med hjälp av kyrkogårdarnas vattenkranar och en borste. Svenska kyrkan i Skövde erbjuder givetvis tvätt av gravstenar om så önskas. Sprid gärna informationen! Bilden visar hur fakturan/erbjudandet ser ut som kommer från Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB.

Generell information från Svenska kyrkan

Begravningsavgift

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Om begravning.

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

Välja grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Många berättar för sina anhöriga om hur och var de vill bli begravda i framtiden. Om en avliden person inte har berättat, eller lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga ta ställning till en bra lösning.

Information om gravplatser och skötsel

Gravplatser och skötsel

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder hjälp med gravskötsel och övriga tjänster. Nedan kan du läsa, lyssna och ladda ned dokument som rör gravsättning, gravskötsel samt prislistor.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kontakt med personal på expeditionen och krematoriet hittar du här.

Sök efter personer begravda i Skövde pastorat

På denna sida kan du söka efter personer begravda på någon av kyrkogårdarna i Skövde pastorat.

Portalen till kyrkor och kyrkogårdar

Välkommen till portalen till samtliga kyrkor, kapell och kyrkogårdar i Skövde pastorat.

Skogskrematoriet i Skövde

Ett nytt krematorium byggs i Skövde. Byggnaden väntas stå färdig sen höst 2025 och är placerad i ett skogsområde mellan Ryds kyrkoruin och Ryds centrum. Följ byggnationen av Skogskrematoriet i Skövde på den egna hemsidan.