Två gröna pratbubblor.
Foto: Illustration: Julia Åström

Samverkan

Svenska kyrkan Skellefteå – fem församlingar i samverkan

Svenska kyrkan Skellefteå utgörs av fem församlingar: Byske-Fällfors församling, Jörn-Bolidens församling, Kågedalens församling, Skellefteå Sankt Olovs församling och Skellefteå landsförsamling samt ett gemensamt kansli som sköter administration och begravningsverksamhet.
Sammanlagt inrymmer pastoratet sjutton kyrkor, sexton kyrkogårdar och många bönhus. De fem församlingarna har sammanlagt cirka 140 årsanställda.

Tillsammans med Bureå församling, St Örjans församling, Lövångers församling och Burträsk församling är vi Svenska kyrkan i nordöstra Västerbotten.

En familj med samma tro, samma mål och samma längtan att få dela evangeliet med dig i närvaro, öppenhet och hopp.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, eller har du fått brev från kyrkogårdsförvaltningen? Är det något du undrar över är du alltid välkommen att kontakta oss.

Kyrkor och församlingar

Oavsett var i skelleftebygden du bor, finns Svenska kyrkan nära dig.

Våra grannar

Skellefteå pastorat består av fem församlingar. Grannar till oss ligger ett antal församlingar ytterligare. Här får du veta mer om dessa!

Samverkan med andra

Svenska kyrkan Skellefteå finns med i ett samarbete även med dessa organisationer:

EFS

EFS - Evangeliska fosterlandsstiftelsen - finns på många håll i Sverige med lokala missionsföreningar som bas för arbetet och är samlad i en riksorganisation, uppdelad i sju geografiska områden varav Västerbotten är ett.

Skellefteå Stadsmission

Skellefteå stadsmission bedriver socialt arbete på kristen grund i Skellefteå och målgruppen är människor i utsatta livssituationer.

Vitt papper med utstansat kors, fäst på en träskiva

Skellefteå kristna råd

Kristna samfund i samverkan

Vänförsamlingen Ndolage

Sankt Olovs församling har varit vänförsamling med Ndolage i Tanzania sedan 2009. 2015 gick Jörn-Bolidens församling med vänförsamlingsarbetet.

Samarbetet med Katolska kyrkan

När S:ta Maria katolska kapellförsamling övertog ägandet av Sjungande dalens kyrka (blivande Sankta Maria kyrka) fördjupades också samarbetet mellan Svenska kyrkan och Katolska kyrkan i Skellefteå.