Dådrans kapell

Välkommen till Rättviks församling! Dådrans kapell i Rättviks finnmark ligger mitt i bykärnan. Rättviks församling ingår i Svenska kyrkan Rättvik Boda Ore, Rättviks pastorat.

Ska du besöka Dådrans kapell och vill veta vad som händer då?
Gå in i vår kalender och klicka på ett datum, så ser du vad vilken gudstjänst eller verksamhet vi har då. I kalendern syns all verksamhet i hela Rättviks pastorat.

Dådrans kapell har endast ett fåtal gudstjänster under året.

Klicka här!

VÄLKOMMEN!

Traditionsenligt gästades Dådrans kapell sommartid av Larz Börjez på musikgudstjänsten den 29 juni 2019. Titta gärna på filmen - vacker natur och Dådrans nationalsång som sjöngs i gudstjänsten.

Öppettider

Kapellet är öppet under gudstjänster eller enligt överenskommelse

Dådrans kapell - titta gärna in! (klicka här)

Till Rättviks finnmark räknas också Dådran med dess enkla brukskapell från 1846. Bingsjö kapell och Dådrans kapell blev 1918 centrum i en egen kapellförsamling till Rättvik under namnet Bingsjö-Dådrans församling. 1992 upphörde denna församlingsbildning och Rättviks finnmark återvände till den gamla moderförsamlingen Rättvik. Kapellet används till förrättningar och gudstjänster