Kyrkogårdsförvaltningen/ Begravningsverksamhet

SÄKERHETSKONTROLL AV GRAVSTENAR påbörjas hösten 2022
Vart femte år besiktar kyrkogårdsförvaltningen gravstenarna på kyrkogårdarna, för att säkerställa att dessa är stabilt förankrade och inte utgör någon risk för personal och besökare. Kyrkogårdar är en allmän plats som ska vara trygg att vistas på. Därför måste vi enligt lag regelbundet kontrollera att gravstenar uppfyller säkerhetskraven.

UTGÅNGEN GRAVRÄTTSTID
Gravar vars upplåtelsetid går ut 2022-12-31 får hem ett erbjudande om förnyad upplåtelse i ytterligare 25 år. Då många kan stå som innehavare på flera gravrätter framgår det på blanketten vilka som är gravsatta i den aktuella graven.

Om ni önskar förnya gravrätten skall ni anmäla detta till oss snarast möjligt, dock senast den på den bifogade blanketten, ”Förnyelse av gravrätten”. Även om ni inte önskar förnya gravrätten anmäl det på den bifogade blanketten. Om ni inte vill förnya gravrätten innebär det att graven anses återlämnad och kan tas bort och att vi kan återupplåta gravplatsen till någon annan för gravsättning.

Vi kommer i början av nästa år att översända en faktura och därefter ett gravbrev till er som bevis på förnyelsen av gravrätten.

UTGÅNGNA GRAVSKÖTSELAVTAL
Gravskötselavtal och avräkningskonton vars avtal upphör 2022-12-31 får meddelande om detta under september.

Om Ni önskar skötsel för 2023, var god skicka in den bifogade beställningsblanketten, som vi önskar tillbaka senast 17 februari 2023, med er beställning och önskemål.

Gravskötsel

Vi erbjuder flera olika tjänster för er rabatt och gravvård

Gravplatser

Här kan du läsa mer om de olika gravskicken som finns på våra kyrkogårdar

Hittar du inte till graven?

Med hjälp av gravkartor kan du enkelt få fram vart graven ligger!

Kyrkogårdsadministration

Helena Johansson