Foto: Helena Johansson

Säkerhetskontroll av gravstenar

Vart femte år besiktar kyrkogårdsförvaltningen gravstenarna på kyrkogårdarna, för att säkerställa att dessa är stabilt förankrade och inte utgör någon risk för personal och besökare. Kyrkogårdar är en allmän plats som ska vara trygg att vistas på. Därför måste vi enligt lag regelbundet kontrollera att gravstenar uppfyller säkerhetskraven.

Säkerhetskontroll av gravstenar
Vi gör återkommande kontroller av gravstenar på våra kyrkogårdar. Efter genomförd kontroll meddelas berörda gravrättsinnehavare om vilken åtgärd som behövs.

För de åtgärder som vi anlitas till pågår arbetet fram till att tjälen kommer. Arbetet återupptas sedan på våren.

Godkända stenar kan få röra sig lite mellan sten och sockel detta för att det ska vara möjligt att lyfta av den vid namnkomplettering, gravsättning mm. Att stenar rör sig olika beror på att dubbhålen upp i stenen kan vara olika.

Kyrkogårdsadministration

Helena Johansson