Foto: Walters Börje Edénius

Bingsjö kapell

Välkommen till Rättviks församling! Bingsjö kapell ligger i Rättviks finnmark, längst ner i byns kärna, intill en bäck. Församlingen ingår i Svenska kyrkan Rättvik Boda Ore, Rättviks pastorat.

Ska du besöka Bingsjö kapell och vill veta vad som händer då?
Gå in i vår kalender och klicka på ett datum, så ser du vad vilken gudstjänst eller verksamhet vi har då. I kalendern syns all verksamhet i hela Rättviks pastorat.

Vi har endast gudstjänster ett fåtal gånger per år i Bingsjö kapell.

Klicka här!

VÄLKOMMEN!

Traditionsenligt gästades Dådrans kapell sommartid av Larz Börjez på musikgudstjänsten den 29 juni 2019. Titta gärna på filmen - vacker natur och Dådrans nationalsång som sjöngs i gudstjänsten.

ÖPPETTIDER

Bingsjö kapell är öppet under gudstjänster/konserter eller enligt överenskommelse med kyrkvaktmästaren

Bingsjö kapell - titta gärna in! (klicka här)

BYGDENS HISTORIA

Vid den urgamla färdvägen i Rättviks östra utkant via sjöar och strömmar och vidare genom Hälsingeskogen upp mot Nidaros fanns troligen redan under medeltiden (vid Amungens västra strand) en övernattningsstuga. Denna stuga, Dahlestugan,  var färdledens första övernattningsställe på dalasidan. Dalstugas förste kände bebyggare,  Mårten Andersson,  kom från Östbjörka. Hans svärson Anders Jonsson fick 1652 gästgivarrättigheter på sin gård med uppgift att betjäna de resande om vintern.