Foto: Melker Stendahl

Boda kyrka

Välkommen till Boda församling! Uppe på krönet av den branta Bodbacken ligger kyrkan, med utsikt över byns utsträckta bebyggelse och omgivande skogbevuxna berg. Bodahus ligger mitt i centrala Boda. Församlingen ingår i Svenska kyrkan Rättvik Boda Ore, Rättviks pastorat.

ORGELMUSIK

Våra musiker bjuder på orgelmusik i Rättviks och Boda kyrka!

ÖPPETTIDER

Boda kyrka är öppen i samband med gudstjänster och evenemang. Se hemsidans kalender för aktuella datum. Kyrkan är även öppen när personal finns på plats, då ställer vi ut skyltar.

Övriga dagar och tider, kontakta kyrkvaktmästaren tel: 0248-736 68 eller pastorsexpeditionen tel: 0248-736 50

Boda kyrka  - titta gärna in! (klicka här)

I Ovanheds fjärdring av Rättviks socken byggdes 1618 ett träkapell. Det tjänade ut vid mitten av 1800-talet. 1847-1851 byggdes den nuvarande kyrkan uppe på Bodbacken. Den treskeppiga byggnaden är ritad av L. Hawerman. Kyrkans kor har målningar av O. Hofrèn. Det främsta klenoderna  bland inventarierna är resterna av det medeltida altarskåpet från Rättviks kyrka och dopfunten av mäster Simon Hack från 1600-talet.

Foto: Melker Stendahl