vigsel och liten flicka

Vigsel i Oskarshamns församling

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och om andra saker du behöver tänka på inför er vigsel.

Välkommen att boka vigsel direkt här på webben

• Scrolla nedåt på bokningssidan för att se lediga tider eller använd sökfunktionen överst.
    Hittar du ingen tid som passar eller undrar över något? Kontakta oss på 0491-78 42 00 eller oskarshamns.forsamling@svenskakyrkan.se
  • Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Om ni önskar vigas fler par på samma tid så fyller ni i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.
  • Det finns möjlighet att låna någon av de vackra brudkronorna.
  • När bokningen skickats till oss, gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.
  • Med reservation för eventuella ändringar vad gäller bemanningen (präst och musiker).
  • Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.

Bröllop är fest och ett minne för livet! En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. När vi gifter oss i kyrkan och tar emot välsignelsen säger vi ja till att sätta in kärleken i Guds sammanhang, vi lägger den i Guds händer. I vigselakten ber vi att kärleken alltid ska finnas mellan oss. Det gör vi genom läsning av bibelord, brudparets löften, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet.

Läs mer om vigselgudstjänsten på www.svenskakyrkan.se/vigsel

Boka och planera vigsel

Vår ordinarie tid för vigsel är lördagar 16.00 i Oskarshamns kyrka, Kolbergakyrkan-barnens katedral eller Kristinebergskyrkan. Önskar ni ha vigseln i hemmet, sommarstugan, ute i Fallebo eller någon annan plats i Oskarshamn går det också bra. Välj ”extern plats” om du bokar via webben. I webbtjänsten ovan ser du direkt vilka tider som är lediga och kan skicka in din bokning. Givetvis går det även att kontakta oss direkt påHar du andra önskemål om tid och plats går det bra att hör av sig på 0491-78 42 00 eller oskarshamns.forsamling@svenskakyrkans.se

Vigseln kostar inget för medlemmar

Vigselgudstjänsten kostar inget när någon av er är medlem i Svenska kyrkan. Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår. Det går också att utan kostnad låna någon av våra vackra brudkronor.

Särskilda önskemål, som dekoration av kyrkan eller speciella musikinslag, får ni bekosta själva. Berätta för prästen om era tankar så hjälper hen till att reda ut vad som gäller.

Kyrka, präst och musiker

Ni kan själva välja vilken av våra tre kyrkor som ni vill gifta er i. Vill ni ha en präst från en annan församling än Oskarshamn går det bra, men då får ni själva ta den kontakten. Här hittar du 3d-guidningar av kyrkorna.

Musiken är ofta en viktig del av vigselgudstjänsten. Musikerna i Oskarshamns församling är kunniga och tillsammans med prästen hjälper dom er att göra vigseln personlig. Vill ni ha andra musiker så kontaktar och bekostar ni det själva. Nedan hittar du en spellista med tips på musik.

Vigselsamtal

Innan det är dags för vigseln har ni ett vigselsamtal med den präst som skall viga er. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er något, och en bra grund för hens vigseltal till er. Prästen förmedlar också kontakten med den musiker som kommer tjänstgöra under er vigsel.

Vittnen

Brudkronorna går att låna utan kostnad

En vigsel behöver två vittnen. (Det kan vara vaktmästaren och musikern.)

Brudkronor

Församlingarnas vackra brudkronor finns för utlåning, kontakta församlingsexpeditionen.

Glöm inte hindersprövningen

I Sverige är prästerna i Svenska kyrkan behöriga vigselförrättare. Det betyder att vigseln i kyrkan också är giltig i juridisk mening. Men i god tid före vigseln behöver ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Då klarläggs att ni inte är släkt och att ingen av er redan är gift. Om inga hinder för vigseln finns får ni ett hindersprövningsintyg som gäller i fyra månader. Intyget behöver prästen som ska viga er. I samband med hindersprövningen anmäls också vilket efternamn ni ska ha som gifta. Blanketter kan beställas på www.skatteverket.se.

Bröllopets symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya. Er vigsel och bröllopsfest – om ni väljer att ha en sådan – kommer också att rymma riter och symboler.

Gifta sig utomlands

Vad roligt att ni vill gifta er! Ni kan vigas i flera av våra kyrkor utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information. Lycka till med er bröllopsplanering.