En äldre person formar ett hjärta med fingrarna mot kameran.

Mer än du tror

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett vem du är och om du varit medlem tidigare eller inte. Här finns en plats för dig som vill fira gudstjänst, har frågor om tro, livet och dig själv men också för dig som vill engagera dig för en bättre värld. Välkommen till Oskarshamns församling och mötesplatserna här: Oskarshamns kyrka, Kristinebergskyrkan och Kolbergakyrkan-Barnens katedral.

Bli medlem

Undrar du om ditt medlemskap är viktigt och om din kyrkoavgift gör skillnad på riktigt för människor? Läs då vidare och se vad just du bidrar med!

DU MÖJLIGGÖR för Kyrkis (kyrkans öppna förskola) i Kolberga och Kristineberg att välkomna barn och deras föräldrar två gånger i veckan.

DU GÖR OSKARSHAMN till en välkomnande plats för nya i Sverige, där de kan lära sig svenska och komma in i samhället genom Språkcafé i Kristinebergskyrkan.

DU HAR GJORT det möjligt att ge tillfälligt ekonomiskt stöd när livet verkligen är på marginalen.

DU GER CHANSEN till ungdomar i Oskarshamn att konfirmera sig och på sitt eget sätt närma sig och få ett språk för livets existentiella frågor.

DU SER TILL att förtvivlade människor kan ringa 112 och tala med jourhavande präst mitt i natten, då ingen annan finns att tala med.

DU BJUDER in till gemenskapsträffar för äldre och ensamma, bland annat genom caféer och soppluncher.

DU HAR ÄVEN sett till att individer kostnadsfritt får samtalsstöd i samband med livskriser eller när vardagen skaver.

DU BIDRAR TILL underhåll av kyrkobyggnader, som var och en bär en del av vårt gemensamma kulturarv, så att kyrkan kan fortsätta vara platser för livets stora händelser som dop, konfirmation, bröllop och begravning.

DU SPRIDER musik- och sångglädje genom barnkörer, vuxenkörer samt ett rikt konsert- och gudstjänstliv.

DU GÖR Act Svenska kyrkan till en resurs att räkna med under hjälparbetet vid katastrofer världen över.

KYRKAN ÄR EN PLATS ATT VARA STOLT ÖVER.
Tack för att du som medlem gör allt detta och så mycket mer möjligt!
Hjärtligt välkommen till din egen kyrka, dörren står öppen i både tro och tvivel.

Medlemmar i Svenska kyrkan betalar en medlemsavgift, kallad kyrkoavgift, som beräknas utifrån deras beskattningsbara inkomst. Medlem blir den som döps i Svenska kyrkan eller begär inträde. Klicka vidare för att lära dig mer om medlemskapet.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

logga med marginaler

Här hittar du olika kontaktvägar till Oskarshamns församling.