Foto: Mia Marie Johansson

Artikel om kyrkans öppna förskola

Nyhet Publicerad Ändrad

Det är en glad stämning på terminsstarten av öppna förskolan i Kyrkans hus i Henån. Läs hela artikeln från Annonsnytt och se vilken tid och plats för öppen förskola som passar dig.

Webredaktörens kommentar: Artikeln är från januari 2019 och beskriver så bra vad man kan förvänta sig när man kommer till Kyrkans Öppna förskola. Därför återpubliceras den här.

För barnen som var från fyra månader till 5 år inleddes förmiddagen med fri lek, innan det var dags för berättelsestund framför flanellografen. Alla barn satt tysta och lyssnade. Det är lite av en konst att få uppmärksamheten från alla barn, när det finns ett helt rum fyllt av rutchkanor och leksaker för alla åldrar. Men pedagog,
Petra Pettersson hanterade vant alla barnens frågor och påhitt.

Direkt från berättelsestunden får hon med sig alla barn på en sång om kängurur, elefanter och andra djur för att bli av med lite myror i benen. Det märks att hon älskar sitt jobb med barnen och tar tid till var och en.

Barnen hade svårt att slita sig från rutchkanan när det var dags för fika. Men till slut satt alla barn och föräldrar samlade runt bordet i det mysiga köket. Det blev mycket prat om barnen, deras olika faser och åldrar, vad som ska göras med kläder som barnen växer ur och vilken mat som önskas på fikat nästa vecka. Pannkakor blev det beslutat!

De flesta av familjerna som var där brukar komma regelbundet. Ett bra tillfälle för barnen att träffa kompisar och för de vuxna att umgås och dela erfarenheter, tycker föräldrarna. Efter flytten från Torp till Kyrkans hus har fler hittat verksamheten, säger Petra Pettersson. Men det finns plats för fler!

Mia Marie Johansson, Kommunikatör

Längst ner på sidan hittar du en länk med tid och plats för alla kyrkans öppna förskolor.

Barn och föräldrar sitter på en färgglad matta utomhus och leker.

Kyrkans öppna förskola

Vi leker, har sångstund och fikar tillsammans. Leken är anpassad för barn som är 0-6 år. Men barn i alla åldrar är välkomna med vuxen. Vi har öppen förskola i alla församlingar! Här hittar du en tid som passar dig.