En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Hör av dig till Norra Tjust pastorat när du vill prata med en präst eller en diakon. Vi finns här för dig oavsett ålder, livsåskådning och livssituation.

Med en präst eller diakon kan du prata om allt

Samtal med en präst eller en diakon i Svenska kyrkan kallar vi ofta för själavårdssamtal. För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende.  Präster och diakoner har tystnadsplikt.

Kanske vill du bikta dig. Bikt innebär att du får du ta emot Guds förlåtelse och du får hjälp att förlåta dig själv för något som tynger dig.

I Norra Tjust pastorat finns det fyra präster och en diakon som kan ha själavårdande samtal. Du kan få samtalsstöd via telefon eller i ett personligt möte dagtid vardagar.

Diakoni

Församlingens diakonala verksamhet finns till för dig i livets alla skeenden. Grunden för den diakonala verksamheten är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus. Församlingarna bedriver diakoni på flera olika plan och stödjer människor i olika situationer.

Diakonimottagning

Välkommen till öppen mottagning. Gamleby församlingshem, måndagar 10-12.

Leva vidare-grupp

Att förlora någon som stått en nära i livet är som att förlora en del av sig själv. Många upplever det som befriande att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

En kvinnlig präst samtalar med en kvinna inomhus.

Själavård

Själavård är kyrkans omsorg om hela människans inre hälsa – den andliga, existentiella och psykiska. Ett samtal mellan en enskild person och en präst eller en diakon i kyrkan kallas för ett själavårdssamtal.

En kvinna sätter ett tänt ljus i en ljusbärare.

Bikt i Svenska kyrkan

Bikten är ett samtal där du tillsammans med en präst får möjlighet att inför Gud lägga fram det du vill be om förlåtelse för.

På ett handtag hänger en skylt med texten Samtal pågår.

Tystnadsplikt

Både präster, diakoner och familjerådgivare har tystnadsplikt, men tystnadsplikten ser olika ut beroende på vem du samtalar med.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En man med prästkrage sitter hos en man som ligger i en sjukhussäng.

Sjukhuskyrkan

Oavsett om du är patient, anhörig eller anställd finns Sjukhuskyrkan som stöd. Du behöver inte vara kristen för att besöka oss. Sjukhuskyrkan finns idag på 73 sjukhus i Sverige.