Foto: Gustav Hellsing/Ikon

Diakoni

Församlingens diakonala verksamhet finns till för dig i livets alla skeenden. Grunden för den diakonala verksamheten är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus. Församlingarna bedriver diakoni på flera olika plan och stödjer människor i olika situationer.

När livet krisar, som vid sjukdom, oro, sorg, utanförskap, ensamhet, arbetslöshet behöver alla en utstråckt hand. Här finns det stöd och hjälp för dig oavsett var i livet du befinner dig.

Vi arbetar med direkthjälp, samtal, förmedling av kontakter. Vi erbjuder också själavårdssamtal eller förbön och olika mötesplatser.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Samtal

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Hör av dig till Norra Tjust pastorat när du vill prata med en präst eller en diakon. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Diakonimottagning

Välkommen till öppen mottagning. Gamleby församlingshem, måndagar 10-12.

Uppvaktningar

Svenska kyrkans församlingar i Norra Tjust pastorat vill gärna uppvakta sina äldre medlemmar när de fyller år.

Någon spelar piano.

Andakter på äldreboende

Välkommen till andakter på äldreboende i Norra Tjust Pastorat.

Leva vidare-grupp

Att förlora någon som stått en nära i livet är som att förlora en del av sig själv. Många upplever det som befriande att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Någon håller upp en liten stickad kofta.

Syföreningar och Stickcafé

Välkommen till syföreningsgemenskap.

Närbild på två kaffekoppar på fat och hallongrottor.

Dagträffar

Välkommen till gemenskap.

En uppskuren brödlimpa ligger på en skärbräda.

Luncher

Välkommen att dela gemenskap och måltid.

En kvinna läser ur Bibeln.

Bibelsamtal

Välkommen till "Öppet hus" med betraktelse om kommande söndags bibeltexter, musik och fika. Varannan torsdag 14.00 Gamleby församlingshem.

Temakvällar om religion

Fördjupande föredrag och samtal kring tro och teologi med präst Mikael Alm.

Läs mer om diakoni på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni

Diakonin är kyrkans uppdrag att visa omsorg om medmänniskan och skapelsen. Ibland kallas diakonin också för kyrkans sociala arbete.

Diakoner är de personer som är utbildade för att arbeta med diakoni. Du känner igen diakonen på den gröna skjortan med den vita lilla kragen. Men alla i församlingen kan på olika sätt visa omsorg om medmänniskan.

Diakoner kan ge praktiskt stöd

Grubblar du över personliga relationer, livets mening, tron eller något annat? Det kan hjälpa att prata med någon för att få ordning på tillvaron. Boka ett samtal med en diakon i församlingen, eller någon annan medarbetare. Just diakoner har tystnadsplikt och de för inte journal över samtalet.

En diakon är också en medvandrare i livet. Kyrkans diakoner kan till exempel hjälpa dig som vill ha stöttning i möten med kommunen eller myndigheter. Du kan få sällskap och stöd, eller hjälp att till exempel fylla i blanketter. Diakoner kan också hjälpa dig att söka ekonomiskt stöd.

Du är välkommen, oavsett vem du är

Du är välkommen till kyrkans diakoni. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Det kostar inget att träffa, samtala eller få annat stöd av en diakon eller en annan medarbetare i församlingen.

Gud har uppmanat kyrkan att visa kärlek till människor, dela gemenskap och värna om natur och klimat. Kyrkan ska kämpa för rättvisa och solidaritet och särskilt möta människor som befinner sig i utsatta situationer.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.