Margaretakyrkan

Hur hittar jag fram till Svenska Margaretakyrkan?

Besökande grupper

Är ni på väg till Oslo med en grupp? Vi tar gärna emot er, firar gudstjänst tillsammans och berättar om Svenska kyrkan i utlandet samt vår församlings verksamhet och historia.

Svenska Margaretakyrkan ligger i hjärtat av Oslo centrum, inte långt från Domkyrkan och "regeringskvartalet", bakom Deichmanske bibliotek.

Adressen är: Hammersborg Torg 8B
Se kartan på Google Maps.

Den närmaste tunnelbanestationen är Stortinget, uppgång Akersgata.

Buss:
Linje 33, busstopp Keysers gate

Linje 37, busstopp Arne Garborgs plass

Linjerna 121, 122, 131, 132, 143, 144, busstopp Hammersborggata

Spårvagn (trikk): Linjerna 11, 12, 13 och 17, trikkstopp Brugata

Detaljerad vägbeskrivning

Adressen Hammersborg Torg 8 är i praktiken lite missvisande. Där själva torget en gång låg, söder om Margaretakyrkan, finns idag en gräsmatta och det går ett par vägar genom tunnlar, vilka en knappt ser när en kommer söderifrån. Dessa vägarna heter Hammersborg gata respektive Hospitalsgata och går nu under marken, genom tunnlarna.

Olika körvägar
Kommer du via "Hausmanns gate" svänger du vänster in på "Möllergata". Efter parken på högersida, svänger du höger uppför backen. Då har du Margaretakyrkan rakt framför dig. Kör höger efter backen och sedan kan du gå/köra upp den lilla gatan till vänster med skylten "Svenska kyrkan". Där finns ingångarna till församlingssalarna (8C), till expeditionen (8B) och högst upp till vänster ingången till kyrkan. Utmed "Grubbegatan" finns ingången till "Läsrummet" (8E).

Kommer du österifrån via E18/E6 följer du skyltning Ring 1.
Du kommer hamna i Vaterlandstunneln inne i centrum. Sväng av vid avfart "Ullevål". Sväng höger när du kommer ur tunneln upp på Akersgata. Vid andra rödljusen tar du till höger in på Thor Olsens gate. Första höger in på Fredenborgsveien, sedan andra vänster in på Grubbegata. Då ser du en kyrkogård på högersida och Margaretakyrkan. Kör upp den lilla gatan till höger med skylten "Svenska kyrkan". Där finns ingångarna till församlingssalarna (8C), till expeditionen (8B) och högst upp till vänster ingången till kyrkan. Utmed "Grubbegatan" finns ingången till "Läsrummet" (8E).

Gångväg
Du kan också gå upp från "Grensen" eller "Karl Johann" på Akersgata norrut. Gå sedan till höger på gatan alldeles framför "Deichmanske biblioteket", som ligger vägg i vägg med Margaretakyrkan. Efter biblioteketet tar du till vänster. Sedan gå upp den lilla gatan till vänster med skylten "Svenska kyrkan". Där finns ingångarna till församlingssalarna (8C), till expeditionen (8B) och högst upp till vänster ingången till kyrkan. Utmed "Grubbegatan" finns ingången till "Läsrummet" (8E).