Blommor
Foto: Virandek, Pixabay

Livets skeden/Kyrkliga handlingar

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg. Svenska kyrkan är här för dig – i alla skeden av livet.

Vill du använda dig av Svenska kyrkan i Norge vid din förrättning kontaktas först expeditionen på tel. +47 23 35 32 60 för att bestämma datum. Sedan får du kontakt med tjänstgörande präst för att tillsammans planera hur, när och vad som behöver göras.

I Svenska Margaretakyrkan i Oslo finns också fina lokaler att använda sig av vid till exempel dop.

Dop

Dopet är ett löfte om att Gud alltid är med. Det är också ett tillfälle att fira ett nytt liv tillsammans med släktingar och vänner.

Konfirmation

Konfirmation är för dig som är nyfiken på livet, vill veta mer om kristen tro, om vad tro kan betyda för just dig och träffa nya människor att ha kul med. Ta chansen och bli konfirmand i Svenska kyrkan i Norge.

Katekumenat – samtal om tro och liv

Katekumenat vänder sig till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro och som vill utforska vilka andliga upptäckter som kan göras inom kyrkan.

Vigsel/ Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner. Kyrkan ringer gärna i bröllopsklockor!

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Undrar du något eller vill veta mer om de kyrkliga handlingarna? Kontakta: