Blivande man och hustru står vid altaret.
Foto: Magnus Aronsson/IKON

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.

1 Kor 13:4--7, 13

Hos oss är ni välkomna att gifta er i alla våra kyrkor. Men tänk på att vara ute i god tid om ni vill ha en speciell kyrka eller vigas på en speciell dag. Vi har främst lördagar som vigseldag. Då är alltid en präst i tjänst för vigslar och dop.

Det kostar ingenting att vigas i Svenska kyrkan men en av parterna måste vara kyrkotillhörig. Ni måste också ha ansökt om hindersprövning vilket man gör med en blankett hos Skatteverket.

Om du klickar här kan du se beskrivning av alla våra kyrkor och även klicka dig fram till rörliga panoramabilder från deras interiör.

Läs mer om vigsel och äktenskap på Svenska kyrkans webbplats.