Foto: Anders Tukler

Konfirmation 2023–2024

Vill du vara med om något alldeles speciellt, livsviktigt, något som är på riktigt? Vill du upptäcka något nytt, utvecklas och få tänka till? Vill du lära känna nya människor och göra en kul upplevelse? – Då ska du anmäla dig till konfirmation!

Under konfirmandtiden får du diskutera och fundera kring livets frågor – om vänskap, förlåtelse, meningen med livet, rättvisa, tro, hopp och kärlek... Du får lära dig mer om andra personer och dig själv och tillsammans får vi upptäcka vem Gud är. Du får möjlighet att lära känna nya vänner och växa som person.

Det finns inga dumma frågor. Det finns inte heller alltid enkla svar. Men det finns plats för dig, oavsett vem du är eller hur du är. Här på sidan hittar du två olika konfirmandalternativ, vilken grupp du än väljer så får du ett minne för livet!

Konfirmandgrupper 2023–2024

Båda grupperna har inskrivning 17 september kl 16–19 i Märsta kyrka.

Sommarläger

I mitten av juni, direkt efter skolavslutningen, åker vi på läger. Där får vi tillsammans lära känna Gud, prata om livsfrågor och få nya kompisar. Vi ses en söndag i månaden på förträffar.

Konfirmandträffar: En söndag i månaden kl 16–19, start 17 september 2023.

Plats: Märsta kyrka och församlingshem.

Läger: 17–27 juni 2024 på Finnåkers kursgård (utanför Sala).

Konfirmation: 29 juni 2024 i Odensala kyrka.

Tisdagsgruppen

Tisdagsgruppen träffas varje tisdagkväll (utom lov), kl 17.45–19.30. Helgläger och tre dagars läger på sportlovet vecka 9. Start söndag 17 september 2023.

Plats: Märsta kyrka och församlingshem.

Läger: Helgläger på hösten, 29 september – 1 oktober 2023, samt tre dygns läger på sportlovet i Skepptuna prästgård.

Konfirmation: Under påsken 2024, i Odensala kyrka.

Känner du rädsla eller oro inför att åka på läger och sova borta, prata gärna med oss så hittar vi en lösning just för dig.

Grupperna har olika träffar men gemensamt för dem är:

Basträffar – gruppen träffas regelbundet enligt gruppens presentation

Kyrkobesök – konfirmationstiden handlar bland annat om att lära känna kyrkan. Under din tid som konfirmand erbjuds du möjlighet att lära känna gudstjänsterna. Välkommen att fira gudstjänst med oss.

Läger – båda grupperna innehåller läger. Läger brukar vara konfirmandtidens höjdpunkt.

Alla träffar, utflykter och läger är kostnadsfria. Det enda som kostar är din närvaro och uppmärksamhet. Vi vill att kyrkan ska vara en plats för gemenskap och att du ska känna dig välkommen. Vi ser fram emot att träffa dig!

.

Anmäl dig här!

Döpt eller konfirmerad - Andra chansen!

Det finns ingen övre åldersgräns för konfirmation.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.