Vigsel

Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig. Här berättar vi mer om vigsel i Torns församling, hur ni bokar kyrka och andra tips inför den stora dagen.

Jag vill älska dig,
dela glädje och sorg med dig
och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

I en kyrklig vigsel lovar ni inför Gud och alla vittnens närvaro att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

När och var kan vi gifta oss?

Vi erbjuder tider för vigsel två lördagar i månaden (under sommarmånaderna varje lördag) i någon av Torns vackra kyrkor: Vallkärra kyrka, Håstad kyrka, Stångby kyrka, Västra Hoby kyrka och Igelösa kyrka. Här kan du se bilder från alla kyrkorna.

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att viga sig. Ni kan välja att ha en vigsel med flera gäster i kyrkan. Eller bara ni två. Kyrka, präst, musiker och vaktmästare ingår. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Hur bokar vi?

Bokning av vigsel görs via Lunds pastorsexpedition. Har du frågor eller funderingar är du självklart välkommen att kontakta någon av församlingens präster.

Lunds pastorsexpedition (öppet vardagar 9-15, lunchstängt 12-13)
Skicka e-post till Lunds pastorsexpedition

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,
och störst av dem är kärleken.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.