Verksamhet för skolor

Vi som arbetar i Landvetter-Härryda församlingar vill gärna ha goda samarbeten med skolorna i området.

Vi erbjuder program framför allt från förskoleklass upp till nian. Ni är välkomna på Allhelgona-, jul-, påsksamlingar och givetvis också den kluriga "Jakten på den gyllene pärlan”, från förskoleklass upp till 5:e klass, IRL från årskurs 6 och uppåt.

Den första julen– åsnans historia (förskoleklass)

Följ med på en historisk återresa och träffa nyfödda Jesus, Maria och Josef, åsnan med flera. Vi samlas kring krubban i stallet.

Påskvandring (årskurs 1)

Strax före påsk välkomnas alla ettor för att titta på våra påskbord med de fina, snidade figurerna och uppleva varför vi firar påsk.

Den första julen – Marias historia (årskurs 2)

Jakten på den gyllene pärlan (årskurs 3)

Välkommen till kyrkan för en klurig och rolig stund! Vi tävlar runt tro och tradition på ett lite annorlunda sätt med frälsarkransen till hjälp.

Påskens traditioner (årskurs 4)

Påsken är kyrkans största högtid, men varför och hur firar vi påsk idag egentligen? Varför äter vi ägg och påskmat?
Påskkärringar och Påskharen, vad är grejen med dem?

Allhelgonasamling (årskurs 5)

I slutet av oktober har vi samling för femmorna. Vi tittar på kyrkogården, minns och pratar om varför vi firar allhelgona. Halloween då? Har den traditionen något med allhelgonahelgen att göra?

IRL (årskurs 7-9)

Landvetters årskurs 7-9 erbjuds en temadag om samarbete, respekt och medmänsklighet. Under en dag utomhus får ungdomarna uppleva vad samarbete kan vara I.R.L. Läs mer om IRL här.