Ikoncentrum i Västra Ryd. Ikonmålning. Pilgrimsvandring. Retreater för anhöriga. Leva-vidare-grupp.

Välkommen till Västra Ryds kyrka, Pilgrimsgården och torpet Trollenäs. Här kan du måla, pilgrimsvandra, fira mässa och delta i retreater för anhöriga. Vi har också Leva-vidare-grupp i Västra Ryd. Här kan du också "bara-vara" i Guds vackra natur.

Västra Ryds kyrka

Västra Ryds kyrka ligger vackert bland åkrar och fält sedan 1200-talet. Det ligger i närheten av Livgardet. Här finns också Ikoncentrum. Kyrkan ligger i Upplands-Bro kommun på Gällöfstavägen 58. Buss 558.

Ikonmålning -för dig som målar och för dig som vill prova.

För dig som redan målar och för dig som vill prova. Vi sitter i Västra Ryds kyrka söndagen 17 september och 22 oktober kl 9.00-16. Ta med material om du har och komplettera med material som finns att köpa i kyrkan. Vi bjuder på fika i vapenhuset och äter lunch som var och en har med sig - i Pilgrimsgården. Kl 14 firar vi mässa i kyrkan, dit är alla välkomna. Anmälan ditt intresse till ikonmålningen senast onsdag i samma vecka, till AnnChristin Roos.

Retreat för anhöriga

Varmt välkommen till retreatdagar. Tisdag 12 september, 10 oktober och 13 november (Bro församling) kl 9.30-15.30. Här får du som anhörig möjlighet att få en dag för att ta hand om dig själv. Under dagen bjuds du på frukost, lunch och eftermiddagsfika. Det kommer finnas möjlighet att vara med på olika aktiviteter såsom avslappning, promenad, meditativ akvarellmålning, få taktilmassage på händerna och enskilt samtal. Anmälan görs till Susanna Lillsjö, diakon.

Pilgrimsvandra i Västra Ryd

Välkommen att pilgrimsvandra med oss i Västra Ryd. Måndag 11 september "Pilgrimens nycklar", tisdag 3 oktober "Vägmärken" av Dag Hammarskjöld, kl 13-15.30. Efter vandringen bjuder vi på fika och smörgås vid Pilgrimsgården. Vandringarna leds av AnnChristin Roos, präst och Susanna Lillsjö, diakon.

Pilgrimsvandra i Västra Ryd - på egen hand

Pilgrimsvandring har alltid en kyrka som mål. Välj gärna ett tema för din vandring. Du hittar dem i brevlådan vid parkeringen som finns framför kyrkan. Det finns tre olika teman: "Pilgrimens sju nycklar", "Vägmärken" och "Frälsarkransen". Glöm inte och ta med dig en vattenflaska. Se också Livgardets information om eventuell övning i området. Klicka in på sidan och följ länken till Livgardets information.

Att leva vidare

-samtal om sorg och saknad. Här har du möjlighet att dela tankar och erfarenheter med andra i liknande situation. Att leva vidare -samtal om sorg och saknad startas varje höst. Hör av dig till Susanna Lillsjö, diakon.

Susanna Lillsjö

Kungsängen-Västra Ryds församling

Diakon

Mer om Susanna Lillsjö

Inriktning vuxna och äldre. Diakon med diplom från Silviahemmet (kunskap om kognitiv sjukdom, demens.). Kunskap om psykiatri och neuropsykiatri (NPF).