Livets högtider

Dop, konfirmation, bröllop, välsignelse och begravning. Livets milstolpar kan manifesteras i kyrkan. När vi välkomnar ett nytt barn. När vi ledsagar en ung människa in i vuxenlivet. När vi firar kärleken mellan två människor. Eller tar farväl av dem som stått oss nära i livet och överlämnar dem i Guds hand.

Expedition, bokning & kontakt

Välkommen! Här finns kontaktuppgifter till expedition, bokning och kyrkogårdsärenden med telefontider. Här hittar du också kontaktuppgifter till alla som arbetar i församlingen. Vi finns här för dig!

Nydöpt

Dopet

Dopet är en högtid som är förknippad med glädje. Det är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Dopet är en högtid när vi får säga välkommen - välkommen till jorden, välkommen in i familjen och släkten, välkommen in i gudsgemenskapen och den världsvida kyrkan.

Konfirmation 2023-2024 -för dig född 2009

Du är viktig! I höst kommer tiotusentals fjortonåringar att vara med i konfirmandgrupper i Svenska kyrkan. Kungsängen-Västra Ryds församling erbjuder två alternativ. Tänk dig konfirmandåret som en inre upptäcktsresa. Ett år då du tillsammans med nya och gamla kompisar på ett lekfullt och roligt sätt får upptäcka nya sidor av dig själv, fundera på om Gud finns, religionens betydelse för människor samt ditt och alla andra människors oändliga värde och mycket mer. Vi satsar stort på konfirmandarbetet. Välkommen! Paul Westerlund och konfirmandteamet.

Under vigseln säger ni ja till varandra inför släkt, vänner och Gud.

Bröllop/Vigsel/Välsignelse

När man funnit sin livskamrat och vill leva tillsammans kommer också viljan att bekräfta det. Det är något alldeles speciellt att lova varandra att hålla ihop alla dagar, inför Gud, släkt och vänner.

Händer på kistlock

Begravning

När en människa dör måste man begravas. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst. Det kan också ske i annan ordning eller som en borgerlig ceremoni. Om du förlorar en människa som står dig nära, behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?