Våra körer för vuxna

Cirka 175 personer sjunger i våra körer i Kropps församling. Välkommen med du också! Se alla tider här!

Kropps vokalensemble.
Kropps vokalensemble är en blandad kör med 40 medlemmar som leds av Carolina och Olof Tholander. Foto: Olof Tholander

Kropps vokalensemble

Tisdagar kl. 18.30–20.40
Församlingsexpeditionen i Välluv

Församlingsexpeditionen i Välluv, Välluvsvägen 22, Påarp

Välkommen att sjunga i en stor kör med positiv stämning! Kropps vokalensemble är en fyrstämmig blandad kör med 40 medlemmar i olika åldrar som sjunger sånger i olika stilar med allt från musikal- och poparrangemang till julsånger och klassiskt.

Kören har framfört Händels oratorium ”Messias”, ”Förklädd gud” av Lars-Erik Larsson och Camille Saint-Saëns ”Juloratorium” med orkester och solister i Frillestads kyrka och framfört delar ur John Rutters ”Requiem”.

Kören har även satt upp musikalen ”Mose i tiden” och medverkat vid minneskonserter på Helsingborgs konserthus och vid lucia- och julkonserter i Frillestads kyrka med orkester. Kören sjunger dessutom regelbundet vid gudstjänster i Kropps församlings kyrkor.

Någon gång framträder bara sopraner och altar som ”Kropps diskantkör” och har då bland annat framfört Pergolesis "Stabat mater".

Kropps vokalensemble har varit på resa i Polen och givit konsert i Gdynia. Kören har även gjort resor till Gotland, där de bland annat gav en egen konsert i Visby domkyrka, och till Vadstena där de framträdde i Vadstena klosterkyrka. Kören har även gästat S:t Nicolai kyrka i Halmstad och framträtt med konsert i Köpenhamn.

Kropps Singers övar i Kupan i Påarp. Foto: Carolina Tholander

Kropps Singers

måndagar, udda veckor, kl. 10–12
Lilla Kupan i Påarp

Lilla Kupan i Påarp, Lokföraregatan 20 B, Påarp

Kropps Singers är en härlig ”Vi alla kan sjunga kör” som sjunger enkel, blandad repertoar med allt ifrån visa och musikal till läsarsånger och sakralt.

I en paus i övningen dricker vi förmiddagskaffe, umgås och har trevligt tillsammans och en gång om året gör vi en utflykt. I våras hade vi en härlig dag på Österlen.

Ingen sångvana krävs, bara ett glatt humör.

Kören hette tidigare Allsångsgruppen, men har nu bytt namn till Kropps Singers.

Välkommen med i kören!

Björkakören leds av Anna Keller.

Björkakören

onsdagar kl. 18.15–20.15
Mörarps församlingshem

Mörarps församlingshem, Brandmansgatan 3, Mörarp

Björkakören är en glad vuxenkör med cirka 35 medlemmar och fin gemenskap. Vi sjunger för att det är roligt och vem som helst kan vara med! Vi sjunger sånger i olika stilar, i stämmor, kanon och unisont!  Vi sjunger gärna två-, tre- och ibland till och med fyrstämmigt.

Björkakörens musikkaféer är uppskattade och kören har bland annat varit på körresa till Berlin.

Celestakören i Ekeby leds av Nathalie Nygren. Foto: Nathalie Nygren

Celestakören i Ekeby

tisdagar kl. 18.30–20.30
Ekebygården

Ekebygården, Pastorsgatan 10, Ekeby

Celestakören är en kör för vuxna i alla åldrar oavsett förkunskaper. Vi sjunger en blandad repertoar med allt från Ted Gärdestad till Mozart. Vårt fokus ligger på att öva inför gudstjänster och konserter och på att ha roligt tillsammans!