Foto: Sabina Åradsson

Konserter i vår

Välkommen till våra konserter i vår! Inträdet är fritt.

Körer och instrumentalister framför Mariamusik. Foto: Olof Tholander

Mariamusik

När: Söndag 17 mars kl. 14

Foto: Carl Anders Nilsson/IKON

När våren är på väg är det dags för körer och instrumentalister att framföra Mariamusik i Ekeby kyrka. Kropps vokalensemble och barnkörerna Lövsångarna, Lövmix och Stellakören sjunger under ledning av Nathalie Nygren och Carolina Tholander som även hörs som sångsolister. Amanda Salonen Ripa och Mikael Ekholm spelar flöjt, på cello hörs Lisa Ekmark och Olof Tholander finns vid pianot och orgeln.

På programmet står Mariasånger och vårsånger. Det blir bland annat ”Magnificat” av Diderik Buxtehude och sånger som ”Ave Maria” och ”Från himlen Gabriel kom”, men även filmmusik från ”Så som i himmelen” och ur en Disneyfilm.

Efter programmets slut bjuder församlingen på våfflor med sylt och grädde på kyrkbacken.

Musikgudstjänst

När: Långfredag 29 mars kl. 17
Var: Frillestads kyrka

På långfredagens kväll blandas stilla körsång och orgelmusik med textläsningar. Det är påskens musik som gestaltas av Kropps diskantkör, Carolina Tholander, solosång, och Olof Tholander, orgel.

Det blir bland annat musik av Bach, Pergolesi, Saint-Saëns och Dupré.

Barnkörkonsert

När: Lördag 20 april kl. 16
Var: Frillestads kyrka

Kom och lyssna när alla församlingens barnkörer samlas och framför sina favoriter från Majas alfabetssånger. Vi får följa med Maja, Pelle och Herr Kanin när de tar sig från A till Ö på en blomstrande resa.

Musikgudstjänst

När: Söndag 21 april kl. 17
Var: Ekeby kyrka

Björkakören bjuder på en blandad repertoar med stämningsfulla sånger, lite fartigare tongångar och tänkvärda texter under ledning av Anna Keller. Vid pianot sitter Bengt Berglund. Vi får bland annat höra ”Esmeraldas bön”, ”Må din väg gå dig tillmötes” och ”En sång till livet”.

Celestakören i Ekeby leds av Nathalie Nygren. Foto: Nathalie Nygren

Vårkonsert i Ekeby

När: Söndag 5 maj kl. 17
Var: Ekeby kyrka

Celestakören bjuder in till sin vårkonsert ”Härlig är jorden”. De kommer bland annat att framföra ”Gabriellas sång” och ”En sång till livet” från musikalen ”Så som himmelen”, men också vårklassiker som ”Nu grönskar det” och ”Uti vår hage”.

Kropps vokalensemble.
Kropps vokalensemble är en blandad kör med 40 medlemmar som leds av Carolina och Olof Tholander. Foto: Olof Tholander

Vårkonsert i Frillestad

När: Söndag 19 maj kl. 17
Var: Frillestads kyrka

Från sommarmetropolen Båstad gästar oss Båstads kyrkokör med sin ledare, organisten Andreas Lindgren, för att ge konsert tillsammans med Kropps vokalensemble. Över 50 körsångare bjuder på ett vår- och sommarprogram under ledning av Carolina Tholander och Olof Tholander spelar orgel och piano. Det blir sånger som ”I denna ljuva sommartid” och ”Sommarpsalm”, men också festliga toner för kör och orgel. Dessutom framför de båda organisterna fyrhändig orgelmusik.

Organisterna Olof Tholander och Andreas Lindgren spelar fyrhändig orgelmusik.