Välkommen till Husby-Långhundra församling

Husby Långhundra bjuder på en fascinerande historisk atmosfär som alltid är nära till hands. Vår kyrka är centralt belägen i byn och används som en mötesplats för både sorg och glädje, inklusive högtider som julotta och skolavslutningar. Varje år sätter Husaby marknad sin prägel på byn under en minnesvärd dag, där vi även firar mässa på latin - och du vet aldrig vilka spännande möten du kan ha under din vandring här...

Körer i Husby-Långhundra församling

Välkommen att sjunga med oss i Husby-Långhundra församling.

Sopplunch i Karlshällstugan

I vår serveras sopplunch i Karlhällstugan vid fyra tillfällen. Varmt välkommen till soppa och samvaro i Husby-Långhundras idyll.

Ovanför altaret i Husby-Långhundra kyrka är det jul året runt

Altarskåpet i Husby-Långhundra berättar om en ung kvinna som ställde sig till Guds förfogande och födde ett märkvärdigt barn i en obemärkt vrå. Det berättar hur enkla människor i trakten fick höra om den betydelsefulla händelsen och om hur representanter för avlägsna folk kom för att hylla människobarnet som är Gud.

Inför söndagen så har du möjlighet att dela med dig av dina böneämnen och tända ett digitalt ljus på Svenska kyrkans Bönewebb: