Informationsbrev Juli -21

Välkommen till Knista församlings nyhetsbrev —Juli 2021!

En sommarhälsning till Knista församling!
I skrivande stund har vi fått veta att samhället öppnas upp ytterligare som en konsekvens av att smittorisken har reducerats och fler har vaccinerat sig. Det betyder att vår kyrksamhet med gudstjänster, kyrkliga handlingar och andra träffar normaliseras inför hösten. Varför inte ett besök på vårt våffelcafé här i Fjugesta? - Eller en riktig gudstjänst i någon av våra kyrkor i sommar? Vi har också ”musik i sommarkväll” men glöm inte att det är kläder efter väder (och inte tvärtom…).

En tanke jag vill dela med mig denna stund är hämtad från psalm 62: ”Än finns det en värld. Den lever trots makter av död och fördärv…

Det är en värld vi lever i full av liv, livskraft och skönhet. Det blev jag varse om under midsommarhelgen när vi vandrade runt uppe i Kilsbergen, på Malmvägen och det blev midsommarbad i Trollkarlsklint. Mitt i det underbara finns också mödan och sorgen som tynger oss men vi får ta del av Guds nåd som vill bära, ge tröst och mod! När jag vandrade där i Kilsbergen tänkte jag på människans livsvandring till himlen. Dan Andersson diktar om att ”gå genom tysta skyar och klappa på porten som ingen går ut”… att min livsvandring mot fullkomligheten får gå via Kilsbergen och Västernärke. Det är inte det sämsta!

Stefan Öberg Kyrkoherde

Våffelcafé 2021