Påskris i gult och lila.

Informationsbrev April -21

Välkommen till Knista församlings aprilbrev! (2021)

Hälsning från Kyrkoherden
God fortsättning på påsktiden!
Nu har vårvindarna nått Västernärke.
Förvissnade löv och grenar blåser bort. På marken ser vi grönskan tillta.
Livsandarna vaknar upp efter vinterdvalan och vi kan se tillvaron i ett annat ljus.
Med vaccinet, solljus och värme förbyts väntan med förväntan.
Min förväntan är att få öppna upp, vädra ut och möta.
Inte bara på personliga planet utan också i kyrkliga sammanhang- möta upp till gemenskap och gudstjänst.
Min dröm är att få mötas i en gemenskap och samlas kring brödet och vinet.
Den längtan har blivit en förväntan att få möjliggöra redan till sommaren?!
Stefan Öberg

Öppna kyrkor
Vi vill påminna om att våra kyrkor är oftast öppna under dagtid och så länge vaktmästarna är på plats. Om kyrkan är öppen så går det bra att gå in för enskild bön eller för att bara vara en stund.

Nattvard
Vi har tidigare nämnt möjligheten att kontakta en präst för att kunna boka en enkel nattvardsgudstjänst hemma hos sig. Det finns också möjlighet att boka en tid för att ta emot nattvard i en av våra kyrkor eller på Kyrkans Hus i Fjugesta—på ett enkelt sätt— efter överenskommelse med någon av prästerna. Det kan man göra som enskild person eller i en liten grupp. Kontakta mig, Graham Jarvis (komminister) på 0585-31549. OBS! Lämna ett meddelande och telefonnummer ifall jag inte kan svara just när du ringer., så hör jag av mig.

Fasteaktionen med insamling till ACT Svenska kyrkan har nu avslutats
Försäljning: Vi har haft bord med försäljning av hembakat bröd, hemslöjd, påskris och lotter
Önskepsalmer: Önskepsalmskvällen samlade över 3 000:-
Swishutmaning: Vi har förstått att en del generösa personer har missat att skriva ”Utmaning” när de har swishat. Eftersom den totala summan blev ändå så stor (!) inte minst med tanke på förutsättningarna detta pandemiår har vi valt att vara generösa i vår tolkning.

- När vi nådde 2 000:- spelade Stefan en Elvislåt.
- Vi har nått över 5 000:- och det betyder att Graham kommer att spela kohorn.
- Vi har även nått över 7 000:- och därför kommer Stefan att spelar och sjunger Elvislåtar i sin guldkavaj på Coop.
- Vi har till och med överstigit 10 000:- gränsen!! Och då har Graham lovat att släpa upp sitt horn Hidinge Nya kyrkas torn och spela—om han har någon luft kvar.

Och den totala summan? I skrivande stund är vi uppe i 15 870:-

Ett stort tack till alla som har bidragit!

Fortsätt gärna att fråga andra om de vill också få månadsbrevet.
För att prenumera på brevet som e-post: skicka en e-post adress till graham.jarvis@svenskakyrkan.se.
För den som inte har e-post - beställ en pappersversion genom att skriva till:
Graham Jarvis, Kyrkans Hus, Storgatan 28, 716 30 Fjugesta