Foto: Kristina Sturk Hirvinen

Skogskapellet

Vårt begravningskapell för alla sorters begravningar, religiösa, borgerliga eller i egen regi. Kapellet har ca 100 sittplatser.

De flesta av våra begravningar har vi på Skogskapellet i Katrineholm.
Skogskapellet med all sin interiör är formgiven av arkitekt Anders Lundell och blev färdigställd 1980.

I cermonilokalen finns både piano och orgel. Vi har även ljudanläggning för medhavd musik från CD eller t.ex. iTunes.
Att streama musik från en Spotify-lista är inte tillåtet under en begravning i svenska kyrkans ordning. Begravningar klassas som offentlig sammankomst. Spotify kan däremot användas vid en borgerlig begravning som är ett slutet sällskap.

Skogskapellet ligger i anslutning till Skogskyrkogården som är vår största kyrkogård. Läs mer om kyrkogården här.

Foto: Kristina Sturk Hirvinen

I samma byggnad finns även ett litet kapell för mindre sällskap för ca 10 personer. Kapellet används inför urngravsättning och begravning.

I anslutning till Skogskapellet finns även kyrkogårdens expedition, krematorium och förvaring av kistor.