Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen är den enhet under Katrineholmsbygdens församling som administrerar begravningsverksamheten, krematoriet vid Skogskyrkogården samt underhåller och förvaltar församlingens kyrkogårdar.

Kyrkogårdsförvaltningens målsättning är att erbjuda olika slag av gravplatser i skilda natur- och kulturmiljöer och ge allmänheten bästa tänkbara service och standard på församlingens kyrkogårdar. Vi hjälper dig gärna om du har frågor om begravning, gravplatser, kyrkogårdar eller våra gravskötseltjänster.

Kyrkogårdsexpedition finns vid Skogskapellet i Katrineholm.

Våra öppettider är: Helgfria vardagar 9.00-12.00

Besöksadress: Laxmansväg 1, Katrineholm
Telefonnummer: 0150-772 00 - anknytning nr 2
Mail: katrineholmsbygden.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Blanketter och information

Vill du beställa ceremoni, kremation och gravsättning? Här kan du ladda ner vårt ifyllnadsbara dokument och maila den direkt in till oss på katrineholmsbygden.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Vi söker gravrättsinnehavare

Om det vid graven som du besöker finns en grön skylt. Var vänlig kontakta kyrkogårdsexpeditionen 0150-772 00.

Gravskötsel och service

Som anhörig kan du välja att sköta gravplatsen själv eller mot betalning överlåta skötseln till kyrkogårdsförvaltningen. Nedanför kan du ladda ner vår prislista över gravskötsel och plantering.

Alla kyrkogårdar

Vi tar hand om 8 olika kyrkogårdar i både stad och landsbygd. Se nedan för mer information om dem.

En massa blombuketter och gravljus står på en minneslund.

Gravsättning och gravskick

Med åtta olika kyrkogårdar i Katrineholmsbygdens församling har vi också olika gravskick. Anhöriga kan välja mellan kistgrav, urngrav, askgravplats, askgravlund och minneslund.

Blommor och ett ljusblått hjärta vid en gravsten.

Att vara gravrättsinnehavare

Varför sätter vi ut de gröna skyltarna på kyrkogårdarna? ... och vad innebär det att vara gravrättsinnehavare?

Skogskapellet

Vårt begravningskapell för alla sorters begravningar, religiösa, borgerliga eller i egen regi. Kapellet har ca 100 sittplatser.

Någon knyter ett vitt band runt en vit urna på en kyrkogård.

Begravningsavgiften

Begravningsavgift betalas av alla, oavsett religion, som är folkbokförda i Sverige och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst.

Miljöarbete

Vi arbetar aktivt för en biologisk mångfald vid våra kyrkogårdar genom att skapa växtmiljöer och växter för våra pollinerade insekter

Frågor och svar

Undrar du över något speciellt som du inte hittar under kyrkogårdsförvaltningens sidor? Se nedan ifall du finner din fråga och ett svar från oss.