Sockenstugan utifrån
Foto: Göran Göthlin

Sockenstugan i Vårdinge

Sockenstugan ligger vid Vårdinge kyrka med utsikt över sjön Sillen. Det finns möjligheter att hyra lokalen för exempelvis dop och kalas.

Sockenstugan i Vårdinge

Adress: Vårdinge kyrkby 3, 153 96 Mölnbo. Invid Vårdinge kyrka.
Användning: Verksamheter och uthyrning. Kan hyras för festligheter.
Sittplatser: Max 60 sittande platser.
Kök: Stort kök med snabbdiskmaskin.
Tillgänglighetsanpassad: Ja.
Parkeringsplatser: Ett flertal parkeringsplatser finns vid intilliggande Vårdinge kyrka.

SOCKENSTUGAN I VÅRDINGE invid Vårdinge kyrka invigdes som församlingshem 1972 och fick då sitt namn – sockenstugan. Men någon sockenstuga har huset aldrig varit, utan just detta var det hus som senare kom att bli klockarbostad. Sockenstugan är enligt muntlig tradition gamla mangårdsbyggnaden från Långbro som sattes upp på sin nuvarande plats i mitten av 1800-talet och kom att användas som fattigstuga. Huset användes som ålderdomshem från 1923 fram till 1969. 2010 gjordes en stor renovering av huset med syfte att behålla husets karaktär och antikvariska värde. Lokalen består av tre rum i svit med en mellanliggande hall där man också kan ställa bord.

Om du tillhör Svenska kyrkan och bor i någon av våra tre församlingar så har du möjlighet att kostnadsfritt låna lokalen för dop-, vigsel- och begravningskaffe.

Det finns också möjlighet att hyra lokalen om du inte bor här eller om du vill ordna andra sammankomster. Lokalen rymmer max 60 personer.

Foto: Göran Göthlin
Foto: Hans Göthlin