Maria Jansson i podden Husförhöret
Foto: Fotoateljé Anund

Podden Husförhöret

med Maria & Co.

Podden Husförhöret med Maria & Co.

Maria Jansson och olika gäster poddar om religion, kristendom och teologi på ett okomplicerat vis. Med glimten i ögat och på ett underhållande sätt hålls husförhör likt för 100 år sedan när prästen besökte gårdarna och hade husförhör. Då innebar att husförhöret att alla som bodde på gården förhördes om vad de kunde om Gud, Jesus och den bibliska historien. Skillnaden är att i denna podcasten är det Maria och lyssnarna som ställer frågorna till gästerna i podden.

1. Vad vet man om prästen förresten? Pilotavsnitt - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

2. Vad betyder Gud? - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

3. De tio budorden på ren svenska - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

4. Som en kyrkobesöksguide ungefär, del 1 - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

5. Som en kyrkobesöksguide ungefär, del 2 - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

6. Det här visste du inte om kyrkan! - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

7. 77 böcker i världens mest lästa bok - Bibeln!- Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

8. Påsken - mer än ägg och fjädrar - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

9. Kyrkogården - som ett öppet historiskt arkiv - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

10. Prästens outfit - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

11. Humor och helighet - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

12. Adventligheter - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

13. Juligheter - Expert i studion Josef Moe-Ekesryd, präst

14. Andliga förebilder - Expert i studion Håkan Brattgård, präst

Podcasten Husförhöret med Maria och Josef Foto: Fotoateljé Anund

Maria och hennes gäster funderar över små och stora saker i Husförhöret. Vad gör egentligen en präst? Varar julen ända fram till påska? Hur går ett dop till? Varför konfirmeras man? Vad innebär vigseln? Begravning, kista, urna eller annat? Vad är Gud? Vad betyder de 10 budorden, hur vet man om man är kristen, kan man lära sig bibeln utantill? Detta och en mängd andra ämnen avhandlas på ett okomplicerat sätt.

Ansvarig utgivare: Kyrkoherde