Foto: Pixabay

Bli volontär eller arbeta ideellt

Det finns alltid något att göra i Svenska kyrkan. Eftersom vi har en bred verksamhet inom många olika områden finns det något att göra för alla. Du behövs!

Tillsammans är vi alla bärare av kyrkans gemensamma uppdrag i världen. Som ideellt engagerad får du bidra med meningsfulla uppgifter som en del i ett större sammanhang. Du får också mycket tillbaka, som till exempel social gemenskap och utlopp för dina intressen.

I Svenska kyrkan vill vi främja att du som medlem engagerar dig ideellt i det lokala församlingslivet. Och det finns många sätt att engagera sig!

* Du kan hjälpa till i Kyrkornas Second Hand-butik i Götene
* Du kan vara kyrkvärd
* Du kan vara vardagstalare på gudstjänster och andakter
* Du kan ordna kyrkskjuts
* Du kan arbeta i våra kyrkor under Vårrundan och/eller Höstrundan
* Du kan leda pilgrimsvandringar
* Du kan guida i pastoratets historiska kyrkor
* Du kan baka till olika sammankomster
* Du kan laga mat/servera vid olika sammankomster
* Du kan delta i globalt arbete genom ACT Svenska kyrkan
* Du kan stå med insamlingsbössor
* Du kan besöka äldre/köra rullstol/läsa tidning
* Du kan vara med i väntjänsten
* Du kan vara medhjälpare i Barn- och ungdomsarbetet
Du kan även komma med eget förslag på sätt du kan engagera dig!

Vill du prova att arbeta som volontär hos Kyrkornas Second Hand i Götene?

Har du några timmar över ibland? I Kyrkornas Second Hand-butik i Götene finns en rad olika arbetsuppgifter som behöver göras. Just nu söker vi volontärer till en mängd olika arbetsuppgifter. Du väljer själv när och hur mycket du vill arbeta.
I Kyrkornas Second Hand-butik behöver vi hjälp med allt från sortering och rengöring, till prissättning och exponering av varor. Vi behöver personal till kassan och butiken som gillar kundservice, försäljning och att ge god service. Vi behöver även dig som kan ta emot, sortera, rengöra och prismärka varor eller som kan tänka dig att hämta skänkta möbler.

Din tid är värdefull för oss – men förstås också för dig. Som volontär hos oss bestämmer du själv när och hur mycket du ska arbeta, det är viktigt att du känner en frihet i hur mycket tid du vill lägga på Second Hand. Vi utgår från dina intressen och önskemål.

VILKA ARBETAR SOM VOLONTÄRER?

Merparten av volontärerna i Kyrkornas Second Hand-butik är pensionärer som är lediga dagtid. De som arbetar som volontärer har olika bakgrund och intressen. En del drivs av ett brinnande miljöintresse, andra har en allmän önskan att göra gott. Någon vill språkträna, några vill träffa människor för att få en social stund och så finns det förstås volontärer som helt enkelt tycker att det är otroligt kul att arbeta med second hand.

VOLONTÄR – MER ÄN ETT IDEELLT ARBETE

Att vara volontär i Kyrkornas Second Hand-butik är mycket mer än att bara komma och arbeta några timmar. Förutom att ta hand om våra kunder får du vara delaktig i alla andra butikssysslor så som att vara kreativ och hjälpa till med skyltning, ta emot och ta hand om skänkta kläder och föremål.

Som volontär hos oss blir du en del av en härlig gemenskap, du får vara med och se människor växa och hitta en uppgift som är anpassad utifrån dina intressen. Och kanske bäst av allt, du får vara med och skapa en mer hållbar värld och en bättre framtid för barn över hela jorden. Året före pandemin kunde vi ge ut nästan 1,7 miljoner till olika biståndsprojekt jorden runt och även en del lokalt här i Götene.

Har du frågor eller vill du anmäla dig för att prova på att vara volontär?
Kontakta Jörgen Eklund som är föreståndare för butiken.
Ring 0511-34 10 20 eller titta in när det passar.

Vill du prova att arbeta som kyrkvärd?

Det finns en lång historisk tradition av att församlingsmedlemmar deltagit i och haft särskilt ansvar för olika delar av församlingens praktiska angelägenheter och arbetet kring gudstjänsterna. Redan på 400-talet i Rom finns det dokumenterat hur lekmän hade ansvar
för praktiska angelägenheter kring församling och gudstjänstliv.
Uppdraget att vara kyrkvärd innebär ett särskilt ansvar i gudstjänsten. I mångas ögon
är kyrkvärdskapet ett hedersuppdrag.

Exempel på kyrkvärdens arbetsuppgifter

Psalmsiffror - Innan gudstjänsten hänger kyrkvärden upp siffror som visar dagens
psalmnummer.
Tänder ljus – Kyrkvärden tänder ljus vid tacksägelse.
Finns vid entrén inför gudstjänsten - Det ger en trygghet om kyrkvärden finns
vid dörren när kyrkobesökaren kommer in. Att hälsas välkommen, att få växla ett ord
eller få ställa en fråga är en god början till gudstjänsten. Ofta delar kyrkvärden ut
psalmbok och gudstjänstens agenda.
Textläsning - Kyrkvärden erbjuds att läsa dagens texter i överenskommelse med
tjänstgörande präst. Oftast handlar det om gammaltestamentlig- och episteltext.
Bön och förbön - Kyrkvärden erbjuds att läsa dagens bön och förbön.
Kollekt - Under psalm eller vid utgång tas dagens kollekt upp av kyrkvärden. Efter
insamlandet går kyrkvärden till koret där prästen ber om Guds välsignelse över gåvorna.
Nattvard - Kyrkvärden ställer i ordning nattvardskärlen i sakristian. Kärlen bärs sedan
antingen in i kyrkan under procession eller så låter man dem stå på altaret vid mässans
början enligt prästens avgörande.
Mässfirande - Kyrkvärden kan och får gärna vara delaktig i utdelandet av nattvarden.
Vanligt är att präst delar bröd, medan kyrkvärd delar vinet.
Efter gudstjänsten - Efter gudstjänsten samlar kyrkvärden in psalmböcker och
kvarlämnade agendor, räknar och redovisar kollekt, rapporterar antalet besökare och har
även att i första hand se till människors behov genom att finnas i kyrkan.

VI BEHÖVER FLER KYRKVÄRDAR
Tycker du om mötet med människor?
Trivs du bäst när du får ge god service?
Är du bekväm med att tala inför människor?
Då skulle du passa perfekt som kyrkvärd!
För att bli kyrkvärd behöver du vara döpt, medlem i Svenska kyrkan, ha fyllt 16 år
och vara bosatt i Götene kommun. Kontakta oss för mer upplysningar!