Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkans seminarier på Bokmässan - tema 2022: Klimatkrisen

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan arbetar kontinuerligt för att lyfta hållbarhetsfrågor och har en färdplan för klimatet. Under årets seminarier medverkar ett stort antal sakkunniga gäster som tillsammans kommer att belysa olika aspekter av klimatutmaningarna vi står inför.

När livet förändras – klimatkrisen i Sápmi

Seminarietid: torsdag 22/9 kl 11.00-11.45

För den som lever av naturen ger klimatförändringarna omedelbara och akuta konsekvenser. Det gäller inte minst inom rennäringen, där några graders temperaturskillnad kan vara skillnad på liv och död för renen. Efter att ärkebiskop Antje Jackelén framförde Svenska kyrkans officiella ursäkt för kyrkans övergrepp på det samiska folket pågår arbetet med att hitta gemensamma vägar framåt. Hur görs det bäst i ljuset av klimathotet?

Ett samtal med Sara-Elvira Kuhmunen, förbundsordförande Sáminuorra, Matti Berg Blind, renskötare och ordförande Svenska samers riksförbund, och Åsa Nyström, biskop i Luleå stift. Moderator: Patricia Fjellgren, samisk kulturarbetare och språkaktivist.

Ecocid som internationellt brott

Seminarietid: torsdag 22/9 kl 12–12.45

Genom att allvarligt skada naturen skadas grunden för hela vår existens. Faith for Ecocide arbetar för att göra ecocid till ett brott med gemensam internationell lagstiftning, på samma sätt som för folkmord. Både påven, det svenska biskopsmötet och andra religiösa ledare och organisationer har ställt sig bakom kravet, bland dem Svenska kyrkans unga. Så vad innebär egentligen en internationell ecocidlagstiftning och varför står de religiösa samfunden främst på barrikaderna?

Med Jojo Mehta, grundare Stop Ecocide International, James Bhagwan, generalsekreterare Pacific Christian Council och Tova Lindqvist, policyutvecklare klimatfrågor LSU. Moderator: Pella Thiel, ekolog och grundare av End Ecocide Sweden.

Språk: Engelska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Klimatomställning Sverige – hur ska vi öka tempot?

Seminarietid: fredag 23/9 kl 12–12.45

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Klarar vi den omställningen och hur hanterar vi vårt sårbara geopolitiska läge? Räcker det att företagen byter ut alla fossilbränslen eller måste vi också förändra de ekonomiska spelreglerna så att en hållbarare konsumtion premieras? Vilken roll spelar folkbildning, nya värderingar och livsstilar?

Om det samtalar Johan Kuylenstierna, ordförande Klimatpolitiska rådet, Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige, Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige och Stefan Edman, biolog och författare. Moderator: Henrik Grape, senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd.

Klarar världen klimatomställningen?

Seminarietid: söndag 25/9 kl 10–10.45

Klimatkrisen är akut och för att vända utvecklingen måste världen omedelbart fasa ut fossila bränslen och göra hållbara politiska och ekonomiska investeringar. Det visar den senaste studien från FN:s klimatpanel IPCC. Så vad är oddsen för att lyckas? Några av Sveriges främsta experter tar oss med till krisen och dess effekter – men också till nya löftesrika projekt.

Med Johan Rockström, professor och chef för Potsdaminstitutet för klimatforskning, Erika Bjerström, global klimatkorrespondent SVT, Tomas Kåberger, professor i Industriell energipolicy vid Chalmers, och Christina Bernérus, klimat- och hållbarhetsstrateg Svenska kyrkan. Moderator: KG Hammar, ärkebiskop emeritus Svenska kyrkan.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Tro, vetenskap och hållbara beslut

Seminarietid: söndag 25/9 kl 12.00–12.45

Vår jord är i allvarlig fara. Människan kan genom sina beslut antingen skapa en bättre värld för kommande generationer eller helt ödelägga planeten. Här vill Svenska kyrkan med sitt breda klimatfokus skapa dialog för allas gemensamma framtid. Så hur ska det samarbetet se ut och vilken roll ska vetenskap och tro spela när det gäller att nå globala överenskommelser om en äkta hållbar framtid?

Ett samtal mellan kardinal Peter Turkson, Vatikanens främsta talesperson i klimatfrågor, Greta Thunberg, klimataktivist, Antje Jackelén, ärkebiskop Svenska kyrkan och professor Johan Rockström, chef för Potsdaminstitutet för klimatforskning. Moderator: Henrik Grape, senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd.

Språk: Engelska