Utställningar som genomförts

Förutom de utställningar som Kultursamverkan arrangerar under Fotografiska stråket på Bokmässan varje år, genomförs kontinuerligt andra utställningar som finns att se och läsa om här. Alla utställningar som finns till utlåning finns under fliken Utställningar. Här nedan finns ett axplock av våra utställningar.

HON - en berättelse om kvinnor i Mellanöstern, av Charlotta Sparre

Fotoutställning i Linköpings domkyrka 8 - 23 november

Heliga rum: Göteborg - en stad med många religioner

Utställning på Göteborgs stadsbibliotek 12 januari - 23 mars 2022. OBS! Förlängt en månad. Skolklasser på högstadiet och gymnasiet välkomnas. Lärarhandledning och guide finns. Seminarier publiceras löpande här nedan.

Bildrikt talat - vernissage för utställningen med biskop Martin Modéus bilder i Göteborgs domkyrka 22 september kl. 16-18. Visas till 3 oktober.

Biskopen i Linköpings stift Martin Modéus slår ett slag för bildens plats i kyrkan. Här finns möjlighet att köpa hans foto- och reflektionsbok Bildrikt talat. Samtidigt presenteras också fotoutställningen Desmond Tutu 90 år, som sätter fokus på biskop Tutus engagemang och gärning.

Mission in Return – Konst från Rorke’s Drift, utställning i Göteborgs domkyrka

19 september - 21 november 2020. Utställningen planerades som en del i Svenska kyrkans satsning på temalandet Sydafrika under Bokmässan 2020. På grund av coronasituationen är fokuset på temaland framflyttat, men denna utställning går att genomföra. Varmt välkomna!

Fotoutställning Ögonblick - Göteborgs innerstad i bilder - på Stadsbiblioteket hela sommaren 2020. Start 1 juni.

Ögonblick är ett unikt fotoprojekt i samarbete mellan Göteborgs stadsmuseum, Innerstaden Göteborg AB, Svenska kyrkan och Göteborgs-Posten som ska pågå i hundra år.

Ögonblick Streetfoto-utställning

Grand Passage, Kungsgatan 47-51, Göteborg. Öppet torsdagar, fredagar 14-18, lördagar 11-15 till och med 7 april 2018 (ej långfredag och påskafton). De fotografer som medverkar i utställningen är P-O Alfredsson, Stefan Berg, Agneta Dellefors, Olle Jonsson, Jan Kwarnmark, Måns Langhjelm och Rolf Söderberg.

Bilder från vernissagen för Ögonblick: Streetfoto i Grand Passage 17 mars 2018

Tranströmer - 20 fotografers tolkningar

Se Tranströmer - 20 fotografers tolkningar

Utställning i Allégården Göteborg 26 maj - 23 juni 2017

Fredsdagen 7 maj

Fredsdagen 7:e maj 2017 i Domkyrkan

Temadag Nya medier - nya "sanningar". Mässa, sopplunch, panelsamtal, intervjuer, föredrag, konsert och utställning.

Tranströmer - 20 fotografers tolkningar

Se Tranströmer – 20 fotografers tolkningar

Brännö kyrka 20 januari - 5 februari 2017 lörd. o sönd. Vernissage fredag 20 januari 18.00 - 19.30

Tranströmer Visby Domkyrka

Se Tranströmer i Västerås och Visby 2016

Under våren och sommaren visades utställningen Se Tranströmer - 20 fotografers tolkningar i Västerås och Visby Domkyrkor.

Ikon Erland Forsberg

Fönster mot himlen i Göteborgs Domkyrka

En utställning om ikonmålare Erland Forsberg 28 aug - 13 nov 2016 samt en föredragsserie varje söndag i oktober, se program nedan.

Fredsdagen 8 maj

Fredsdagen 8:e maj 2016 i Domkyrkan

Mässa, lunch, panelsamtal, konsert, teater, utställning och kaffe med bokrelease för boken om Kultursamverkan. Ett samarrangemang.

Se Tranströmer - 20 fotografers tolkningar

visas på Stadsbiblioteket i Göteborg 10 - 24 januari 2016

Mea She´arim

Gator i Mea She'arim - Fotoutställning 3/10-14/11 2015

Bilder av ett ultraortodoxt kvarter av Jerusalem - Ett judiskt 1800-tal i nutid.

Vit buss

9 maj - En dag för gränslös medmänsklighet

Seminarier, föredrag, dokumentärfilmer, fotoutställning, konsert mm. Bland andra medverkar Majgull Axelsson, Peter Örn, Cecilia Wikström, Folke Berndotte jr, Tomas Hammarberg och dessutom en av chaufförerna till de vita bussarna.

SE TRANSTRÖMER 14 JUNI - 7 SEPTEMBER 2014

Nobelpristagaren Tomas Tranströmers bildrika poesi har inspirerat till Arbetets museums nya utställning Se Tranströmer.

Fotoutställning - 'Se Tranströmer' i Rimforsa

20 fotografer tolkar Tomas Tranströmers dikter 22 mars - 11 maj 2014.

Se Tranströmer - fotoutställning på Abecita konstmuseum i Borås

19 september - 17 november 2013 visas utställningen "Se Tranströmer - 20 fotografers tolkning" på Abecita konstmuseum i Borås. Fotoutställningen bygger på tolkningar av Tomas Tranströmers dikter.

Se Tranströmer - 20 fotografers tolkningar visas 17/5 - 8/6 2013 på black door gallery på Järntorgsgatan 9 i Örebro

Utställningen arrangeras av de 20 fotograferna i samarbete med Se människan/Svenska kyrkan, Albert Bonniers Förlag, Sensus och Bok & Bibliotek.

Se Tranströmer - 20 fotografers tolkningar i storkyrkan

15 mars till 15 april visar Storkyrkan en utställning där fotografer har tolkat valda dikter av förra årets nobelpristagare i litteratur, poeten Tomas Tranströmer.

27 fotografer i Göteborg stödjer fängslade journalister

Några av Göteborgs främsta fotografer vill hjälpa de fängslade journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye i Etiopien. Därför skänker fotograferna var sin signerad bild som visas och säljs på en utställning i Göteborg. Öppet 3-11 december 12-16.

Judiska synagogan

Se fotoutställningen Heliga rum

Besök Fotomässan 9-11 april på Svenska mässan i Göteborg

Heliga rum

Fotoutställning med bilder från synagogor, kyrkor och muslimska bönelokaler i Göteborg.